EDI in het Primair onderwijs – Expertis

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een effectief en onderbouwd lesmodel dat helpt om de kwaliteit van lessen te verhogen. Leerlingen leren niet alleen beter en meer, maar doen ook veel succeservaringen op die bijdragen aan hun zelfvertrouwen. Expertis ondersteunt scholen bij de invoering van EDI, zodat het hele team het lesmodel in de vingers krijgt.

EDI is ontwikkeld door John Hollingsworth en Silvia Ybarra. Expertis vertaalde het model naar de Nederlandse onderwijssituatie. Inmiddels wordt EDI op veel scholen succesvol toegepast.

Een EDI-les kent een vaste, stapsgewijze opbouw: de leraar start met het uitleggen en modelleren van voorbeelden en draagt gaandeweg steeds meer verantwoordelijkheid over aan de leerlingen. Door technieken als wisbordjes, beurtstokjes en schoudermaatjes blijven leerlingen voortdurend actief betrokken. Zo wordt niet alleen effectief geleerd, maar krijgt de leraar ook inzicht in het begrip van de leerlingen.

Een EDI-les bestaat uit de volgende lesfasen:
– Voorkennis activeren
– Lesdoel formuleren
– Instructie en modelleren
– Begeleide inoefening
– Kleine lesafsluiting
– Zelfstandige verwerking
– Verlengde instructie
– Verdiepende instructie
– Grote lesafsluiting

Onderzoek toont aan dat deze aanpak effectief is. EDI sluit aan bij inzichten uit de cognitieve psychologie, zoals het belang van voorkennis, beperkte capaciteit van het werkgeheugen, dual coding, feedback en actieve verwerking.

Werkwijze

Het traject start met een intakegesprek over de beginsituatie, het instructiemodel en de kennis en vaardigheden in het team. Op basis daarvan wordt een traject op maat samengesteld. De teamscholing bestaat uit verschillende modules, zoals ‘lesdoelen’, ‘omgaan met verschillen’ en ‘EDI in groep 1-2’. Modules worden afgestemd op de situatie en het tempo van de school.

Om te zorgen dat EDI duurzaam wordt geïmplementeerd, bevat het traject lesbezoeken, feedbackgesprekken en de inzet van een stuurgroep in de school. De Expertis-adviseur begeleidt deze stuurgroep bij de borging van het EDI-lesmodel, door hen op te leiden voor de afname van lesbezoeken en het voeren van effectieve feedbackgesprekken.

Er is ook ruimte voor co-teaching: coaching-on-the-job waarbij leraar en adviseur samen lesgeven. Tot slot kunnen leraren na implementatie de EDI-coachopleiding volgen om collega’s te begeleiden en de aanpak verder te borgen. Zie ook het Expertis traject EDI-coach.

Wat is het: Traject voor teamscholing en implementatiebegeleiding van EDI op jullie school
Voor wie: Leraren, intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, schoolleiders en besturen.
Onderwijstype: Primair onderwijs
Wat levert het op: Schoolbrede inzet van EDI in de klas

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het EDI traject?

Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.

Deel deze dienst