Opleiding EDI-Coach (In Company) – Expertis

Is op jouw school het lesmodel Expliciete Directe Instructie (EDI) ingevoerd? Willen jullie EDI een duurzame plek geven in het onderwijs? De EDI-coach speelt hierin een cruciale rol. Deze begeleidt collega’s bij het toepassen van het lesmodel én draagt zorg voor een degelijke verankering van EDI in de school. Expertis Onderwijsadviseurs leidt leraren, intern begeleiders, taal-/rekencoördinatoren, teamleiders en schoolopleiders in zes bijeenkomsten op tot EDI-coach.

Expliciete Directe Instructie is een wetenschappelijk onderbouwd, effectief lesmodel dat leidt tot hoge leerresultaten. Leerlingen leren niet alleen beter en meer, maar ervaren dankzij de stapsgewijze aanpak tevens talrijke succeservaringen die bijdragen aan hun zelfvertrouwen. Al vele scholen in Nederland werken met deze aanpak en behalen daar aantoonbare resultaten mee.

Tijdens de Opleiding EDI-coach ontwikkelen deelnemers zich in zes bijeenkomsten tot EDI-coach. De EDI-coach werkt op een school waar EDI reeds is geïmplementeerd. De coach begeleidt leraren bij het optimaal – en steeds verder – toepassen van EDI, en draagt op die wijze bij aan de verduurzaming en borging van het model binnen de gehele school. Als voorbeeldrol voor collega’s vervult de EDI-coach onder meer de volgende taken:

  • Observeren en feedback geven: Het observeren van instructielessen van collega’s en het geven van gerichte feedback op basis van vastgestelde criteria.
  • Analyseren van het onderwijsleerproces: Het schoolbreed in kaart brengen van sterktes en zwaktes in het didactisch handelen, zodat vervolgstappen voor verbetering duidelijk worden.
  • Individuele ondersteuning: Het helpen van individuele leraren bij het toepassen van EDI in de lespraktijk, met specifieke aandacht voor differentiatie.
  • Coaching van startende leraren: Het coachen van nieuwe en (startende) leraren zodat zij op een professionele wijze EDI kunnen toepassen.
  • Vraagbaakfunctie: Fungeren als aanspreekpunt voor collega’s en schoolleiding bij alle vragen omtrent EDI.
  • Inzetten van professionaliseringsinterventies: Het activeren van interventiemethodes om het didactisch handelen van leraren naar een hoger niveau te tillen.
  • Samenstellen van inwerkprogramma’s: Het opzetten van een inwerkprogramma voor nieuwe en startende leraren.
  • Omgaan met weerstand: Het signaleren en doorgronden van eventuele weerstand bij collega’s en het voeren van open en veilige gesprekken hierover.

De opleiding EDI-Coach is bedoeld voor professionals in het primair en voortgezet onderwijs die betrokken zijn bij de begeleiding van leraren of de implementatie van EDI op school, zoals intern begeleiders, coördinatoren, schoolopleiders, teamleiders en leraren met ambitie om een coördinerende rol in het didactisch handelen op zich te nemen.

Voor deelname is een stevige EDI-kennisbasis vereist. Deelnemers hebben in ieder geval kennis van het boek Expliciete Directe Instructie 2.0 of Expliciete Directe Instructie in het vo, en moeten eerder reeds een leergang en/of (team)scholing rondom EDI hebben gevolgd. Tevens is ruime ervaring met de toepassing van EDI in de eigen onderwijspraktijk noodzakelijk. Deelnemers werken op een school waar EDI reeds als didactisch model is geïmplementeerd.

De opleiding bestaat uit zes bijeenkomsten waarin deelnemers zich ontwikkelen tot EDI-coach. De inhoud omvat onder andere:

  • De theoretische basis van EDI en de wetenschappelijke principes.
  • Coachingstechnieken en feedbackvaardigheden.
  • Het observeren en analyseren van EDI-lessen.
  • Het begeleiden van (startende) leraren en het omgaan met weerstand tegen verandering.
  • Het ontwerpen van interventies om het didactisch handelen te verbeteren.

Bijeenkomst 1: De theoretische basis van EDI

  • Kennismaking en inventarisatie van leervragen
  • De cognitieve leerpsychologie
  • Wetenschappelijke inzichten in modellen voor directe instructie
  • Lesdoelen en lesstof waarbij EDI passend is
  • De rol van de EDI-coach
  • Coachingsvaardigheden

Bijeenkomst 2: Coaching van leraren (observeren)

  • Het maken of herontwerpen van een kijkwijzer
  • Teambrede analyse van de kwaliteit van het onderwijsleerproces
  • Toepassing van EDI in kleuterklassen
  • Het inwerken van startende en nieuwe leraren
  • Gezamenlijke analyse van video-opnames van lessen

Bijeenkomst 3: Coaching van leraren (feedback)

  • Verdieping in coachingsvaardigheden en -technieken
  • Technieken voor het geven van feedback
  • Oefenen met en voorbereiden van feedback op basis van meegebrachte filmfragmenten

Bijeenkomst 4: Coaching en Verandermanagement

  • Het begrijpen en doorgronden van weerstand
  • Het creëren van veranderbereidheid
  • Inzet van kernkwadranten
  • De specifieke rol van de EDI-coach bij veranderprocessen

Bijeenkomst 5: Interventiemethodes

  • Kennismaking met verschillende effectieve professionaliseringsactiviteiten, zoals co-teaching
  • Nadere invulling van de rol van de EDI-coach

Bijeenkomst 6: Afronding en Certificering

  • Presentaties van de schoolontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling
  • Uitreiking van certificaten

Studielast
De opleiding bestaat uit 6 bijeenkomsten van 3 uur (totaal 18 uur). Voorafgaand aan elke bijeenkomst wordt er literatuur bestudeerd en/of praktijkopdrachten uitgevoerd (22 uur voorbereiding). De totale studielast bedraagt dus 40 uur.

Wat is het: Een opleiding tot EDI-coach bestaande uit zes bijeenkomsten.
Voor wie: Intern begeleiders, taalcoördinatoren, rekencoördinatoren, begeleiders van (startende) leraren, schoolopleiders, teamleiders, en leraren met de ambitie om een coördinerende rol te vervullen ten aanzien van EDI.
Onderwijstype: Primair en voortgezet onderwijs.
Wat levert het op: De opleiding biedt verdieping in EDI en de vaardigheden om collega’s effectief te coachen en EDI duurzaam in de school te implementeren.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze opleiding?

Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.

Deel deze dienst