Locatie Utrecht

Van kleuters naar groep 3 – Viavansas

Kleuters en groep 3 kinderen leren samen in een basisschoolomgeving, met betrokken leerkrachten die de overgang begeleiden.

Een gedegen plan voor een soepele doorstroom Kleuters starten meestal na hun vierde verjaardag op de basisschool. In dat eerste jaar doorlopen zij vaak nog een ontwikkelingsproces waarin zij wennen aan de schoolomgeving, regels en routines. Niet alle kleuters maken…

Visie op Rekenonderwijs – Viavansas

Onderwijsteam overlegt over de ontwikkeling van een gedragen visie op rekenonderwijs.

Visievorming als fundament voor rekenontwikkeling Een heldere visie op rekenonderwijs is essentieel om als school doelgericht te kunnen werken aan kwaliteit en opbrengsten. Viavansas ondersteunt scholen bij het ontwikkelen van zo’n visie. Dat doen we het liefst samen met het…

Opleiding Rekencoördinator – Viavansas

rekenspecialist of rekencoördinator in overleg met intern begeleider over schoolopbrengsten van rekenen

Met expertise de juiste koers bepalen voor het rekenonderwijs op school Het rekenniveau in Nederland staat onder druk. Voor wie zich hier zorgen over maakt én graag een actieve rol speelt in de kwaliteitsverbetering van het rekenonderwijs op school, biedt…

Verbetertrajecten rekenen – Viavansas

leerling rekent in schrift op school in rekenonderwijs verbeteren

Analyse, inzicht en resultaatverbetering in het rekenonderwijs De resultaten van het rekenonderwijs vallen soms tegen. Dat kan verschillende oorzaken hebben: van didactische knelpunten tot een versnipperde leerlijn of onvoldoende afstemming binnen het team. Viavansas ondersteunt scholen bij het analyseren van…

Close Reading voor tekstbegrip – Viavansas

leerling leest tekst met close reading en markeerstift voor analyseren

Teksten beter doorgronden en kritisch leren denken Close Reading is meer dan een leesstrategie — het is een benadering die leerlingen helpt om teksten écht te doorgronden. Door zich herhaaldelijk en doelgericht te verdiepen in dezelfde tekst, leren leerlingen nauwkeuriger…

Integratie met andere vakken – Viavansas

wereldorientatie en zaakvakken wereldbol met open boek voor geïntegreerd leesonderwijs

Lezen als sleutel tot breder begrip Sterk leesonderwijs stopt niet bij de taalles. Lezen is een kernvaardigheid die binnen álle vakgebieden van belang is. In dit traject ondersteunt Viavansas scholen bij het vakoverstijgend inzetten van leesonderwijs. Door leesvaardigheid te verbinden…

Visie op taal en lezen – Viavansas

Team van leraren ontwikkelt visie op taal- en leesonderwijs tijdens vergaderin op school

Samen bouwen aan een sterk en gedragen taal- en leesbeleid Een krachtige visie op taal en lezen vormt het fundament van goed onderwijs. Viavansas begeleidt basisscholen bij het ontwikkelen van een doordachte, gedeelde visie waarmee taal- en leesonderwijs een stevige…