Locatie Incompany

Close Reading voor tekstbegrip – Viavansas

leerling leest tekst met close reading en markeerstift voor analyseren

Teksten beter doorgronden en kritisch leren denken Close Reading is meer dan een leesstrategie — het is een benadering die leerlingen helpt om teksten écht te doorgronden. Door zich herhaaldelijk en doelgericht te verdiepen in dezelfde tekst, leren leerlingen nauwkeuriger…

Integratie met andere vakken – Viavansas

wereldorientatie en zaakvakken wereldbol met open boek voor geïntegreerd leesonderwijs

Lezen als sleutel tot breder begrip Sterk leesonderwijs stopt niet bij de taalles. Lezen is een kernvaardigheid die binnen álle vakgebieden van belang is. In dit traject ondersteunt Viavansas scholen bij het vakoverstijgend inzetten van leesonderwijs. Door leesvaardigheid te verbinden…

Visie op taal en lezen – Viavansas

Team van leraren ontwikkelt visie op taal- en leesonderwijs tijdens vergaderin op school

Samen bouwen aan een sterk en gedragen taal- en leesbeleid Een krachtige visie op taal en lezen vormt het fundament van goed onderwijs. Viavansas begeleidt basisscholen bij het ontwikkelen van een doordachte, gedeelde visie waarmee taal- en leesonderwijs een stevige…

Passend & Inclusief Onderwijs – BCO

zorgteam met intern begeleider zorgcoördinator kwaliteitscoördinator in overleg

Samen werken aan passende ondersteuning voor álle kinderen Het doel van passend onderwijs is een plek voor ieder kind, zo thuisnabij mogelijk. Tegelijkertijd neemt het aantal verwijzingen naar het speciaal onderwijs toe. Professionals in onderwijs en opvang krijgen steeds vaker…

Ondersteuning door Gedragswetenschapper – BCO

leerling en ib'er werken samen aan zorg

Specialistische ondersteuning voor passend onderwijs in VO én PO Onderwijsprofessionals worden dagelijks geconfronteerd met complexe leer- en gedragsvragen. Soms is extra expertise nodig om de juiste ondersteuning te bieden, de zorgstructuur te versterken of duurzame oplossingen te vinden voor leerlingen…

Leren anders organiseren – BCO

Een fundamenteel andere kijk op onderwijsinrichting Zoek je als schoolleider manieren om het onderwijs fundamenteel anders te organiseren?De aanpak Leren anders organiseren (LAO) biedt ruimte voor ontwikkeling, maatwerk en duurzame verandering. IJsselgroep ondersteunt scholen bij het ontwerpen van een onderwijsstructuur…

Het Leren Optimaliseren – BCO

Praktisch aan de slag met effectieve werkvormen en passende methodes Didactiek is de kern van het vak van leerkracht. Van effectieve instructie tot differentiatie en van werkvormkeuze tot eigenaarschap: een goede didactische aanpak maakt hét verschil. BCO ondersteunt scholen bij…

Kansengelijkheid vergroten – BCO

multiculturele groep kinderen in de klas inclusief onderwijs

Ondersteuning bij inclusie, kansengelijkheid en maatwerkoplossingen Scholen, samenwerkingsverbanden, gemeenten en kinderopvangorganisaties krijgen in toenemende mate te maken met complexe, elkaar versterkende uitdagingen: personeelstekorten, instabiele thuissituaties, gezondheids- en veiligheidsrisico’s, meertaligheid, leerachterstanden en ongelijke startniveaus. Tegelijkertijd groeit de opdracht om gelijke kansen…

Digitale geletterdheid – BCO

kinderen op laptop in klaslokaal digitale geletterdheid

Van visie tot uitvoering: structureel aan de slag met digitale vaardigheden Digitale geletterdheid is essentieel voor leerlingen in een steeds digitaler wordende samenleving. Scholen spelen hierin een cruciale rol. Deze begeleiding ondersteunt basisscholen en middelbare scholen bij het duurzaam implementeren…

Kansrijke Combinatiegroepen- BCO

kinderen in combinatieklas werken zelfstandig

Effectief lesgeven in combinatiegroepen Lesgeven aan meerdere jaargroepen tegelijk vraagt om structuur, afstemming en werkbare keuzes. BCO begeleidt leerkrachten in combinatiegroepen bij het ontwikkelen van een effectieve aanpak die aansluit bij de ontwikkeling van kinderen én uitvoerbaar blijft voor de…