Visievorming strategisch ict-beleid – O21

Als bestuur hebben jullie een strategisch beleids- of koersplan. Maar is dit ook vertaald naar een heldere visie op onderwijs met ICT? Of is het tijd om deze visie te herzien en aan te scherpen? Tijdens een studiedag of TROA-sessie begeleiden wij jullie bij het formuleren van richtinggevende uitspraken over ICT in het onderwijs. Samen verzamelen we bouwstenen die de basis vormen voor jullie strategisch ICT-beleid.

TROA staat voor Toekomst, Realiteitstoetsing, Opties en Acties. Het is een concrete aanpak om met elkaar in gesprek te gaan over het doel van jullie ict-visie, oftewel het ‘why’ zoals Simon Sinek dat benoemt. Tijdens een TROA-sessie werken we met een gemengde groep uit de organisatie, zoals gebruikelijk bij visievorming. De sessie is actief en inspirerend van opzet en helpt om gezamenlijke richting te bepalen.

Een TROA-sessie kan op zichzelf staan of deel uitmaken van een studiedag. We starten met het verkennen van actuele onderwijs- en ict-trends. Daarna doorlopen we vier fasen:

  • Toekomst: onderwijsdromen benoemen en samen een gedeelde visie formuleren
  • Realiteitstoetsing: belemmeringen in organisatie of infrastructuur in kaart brengen
  • Opties: oplossingsrichtingen verkennen zonder direct in uitvoering te denken
  • Acties: prioriteiten stellen, verantwoordelijkheden verdelen en concrete afspraken maken voor de komende vier jaar

Doelgroep: Bestuur, MT en schoolteams
Locatie: Op locatie of online, in overleg
Duur: 1 dag (losstaand) of als onderdeel van een studiedag
Resultaat: Uitgewerkte notitie met bouwstenen en hoofdlijnen voor verdere beleidsontwikkeling
Kosten: Op aanvraag

Samen werken we aan een gedragen, toekomstgerichte ICT-visie die richting geeft aan beleid en praktijk.

Vragen of meer informatie?
Laat O21 contact met u opnemen.

Deel deze dienst