Met een nu-meting, teamtraining en lesobservaties naar sterker taalonderwijs
Wil je het taalonderwijs op school verbeteren, maar eerst helder in kaart brengen waar jullie nu staan? Dit traject start met een nulmeting, gevolgd door drie thematische bijeenkomsten en drie rondes lesobservaties. Doel: het versterken van vakkennis, didactiek én teamafspraken, zodat het taalonderwijs op school duurzaam verbetert.
Samen kijken we naar wat er al goed gaat en welke kansen er liggen. In samenspraak met het MT wordt een plan van aanpak opgesteld, afgestemd op jullie visie en doelen. De bijeenkomsten richten zich op actuele thema’s binnen het taalonderwijs, zoals de leerlijn, taaldomeinen en het omgaan met verschillen.
Het traject wordt begeleid door Helder Onderwijsadvies en kan – indien gewenst – ondersteund worden met IRIS Connect-videoapparatuur, voor extra borging en feedback.
Wat ga je leren?
We starten met een nu-meting bij jou op school om de huidige situatie in kaart te brengen. Van daaruit bekijken we wat de inhoud van het traject gaat worden en stellen we de bijeenkomsten samen. De volgende onderwerpen kunnen bijvoorbeeld aan bod komen:
Taalonderwijs in het algemeen
- Kennis en inzicht in opbouw leerlijn Nederlands
- Een taalmethode kiezen
- Didactische modellen
- Samenhang tussen de taaldomeinen
Schriftelijke taalvaardigheid (bijv. teksten schrijven)
- Teksten schrijven met verschillende functies
- Plezier in lezen en schrijven stimuleren
- Taalkundige principes en regels
Lezen (begrijpend lezen en technisch lezen)
Kennisrijk aanbod
- Een visie op lezen met begrip
- Werken aan lezen en luisteren met begrip
- Rijke teksten
- GRRIM-model
- Leesmotivatie
Technisch lezen
- Fonologisch bewustzijn, letterkennis, decoderen en woordherkenning
- Diagnosticeren van leesproblemen
- Relatie tussen vloeiend lezen en leesbegrip
Mondelinge taalvaardigheid (luisteren, spreken en gesprekken voeren)
- Begrijpend luisteren
- Presenteren
- Discussiëren
Taalbeschouwing (spelling en woordenschat)
Spelling
- Automatiseren bij spelling
- Spellingsdidactieken
- Dyslexie
Woordenschat
- Woordenschat in close reading
- Integratie woordenschat in andere vakken
- Consolidatiestrategieën
- Woordenschatgerichte lessen ontwerpen
Lesobservaties
Naast de bijeenkomsten zijn er drie rondes lesobservaties:
- Nu-meting: zicht op huidige praktijk
- Tussenmeting: feedback, interventies en verdieping
- Eindmeting: evaluatie van groei, borging van afspraken
Tijdens deze observaties wordt ook een collega gecoacht in observeren, zodat de expertise in de school wordt versterkt. In nagesprekken wordt gereflecteerd op lesvaardigheden en vertaald naar concrete ontwikkelpunten. Een regiegroep – waaronder minimaal het MT – volgt de voortgang, monitort of het traject op koers ligt en stuurt bij waar nodig.
De opbrengst
- Het team heeft zicht op de opbouw van de leerlijn taal en weet waar de zwaartepunten liggen in de periodeplanning.
- Didactische principes worden effectief toegepast in voorbereiding en uitvoering van lessen; teamafspraken over aanpak zijn helder.
- Het team anticipeert doelgericht op verschillen in taalontwikkeling. Differentiatie is zichtbaar en onderbouwd in alle groepen.
Praktische info
Doelgroep: Schoolteams
Duur: Minimaal 3 bijeenkomsten + 3 observatierondes
Locatie: op de werkvloer
Prijs: op aanvraag
Klaar om jullie taalonderwijs naar een hoger niveau te tillen? We helpen je graag verder.
Helder Onderwijsadvies
Helder Onderwijsadvies
–
Culemborg
Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.