Van leerlijnen naar rekendidactiek
Wat doe je als de methode niet aansluit bij de leerbehoeften van je leerlingen, terwijl de druk om door te gaan blijft? Deze training is bedoeld voor leerkrachten die willen leren denken en handelen vanuit leerlijnen, doelen en actuele onderwijsbehoeften. Je leert de regie te nemen over je rekenonderwijs, waarbij je de methode inzet als middel – niet als uitgangspunt.
De training is ook te volgen ter verdieping van je eigen kennis van rekendidactiek en leerlijnen of als kennisbasis wanneer je als school methodeonafhankelijk rekenonderwijs wilt implementeren.
Inhoud van de training
- Referentieniveaus 1F en 1S, domeinen en leerlijnen
- Doorgaande leerlijn rekenen van groep 1 t/m 8
- Een beredeneerd aanbod vormgeven op basis van leerlijnen
- Verantwoord en flexibel omgaan met methodes
- Gebruik van concreet rekenmateriaal
Werkwijze
De training start met een theoretisch kader, waarin cruciale elementen van effectieve rekendidactiek worden behandeld. Vervolgens werk je in groepjes met collega’s die dezelfde methode gebruiken. Samen analyseer je de methode in relatie tot de leerlijnen en kerndoelen. Je leert onderwijsbehoeften clusteren en het aanbod om te vormen. Tot slot krijg je praktische instrumenten en tips mee, waaronder het werken met een ‘rekenmuur’ als hulpmiddel.
Neem naar de training mee:
– handleidingen en leerlijnen uit je methode
– concreet rekenmateriaal van je school
Opbrengst
- Inzicht in de opbouw en inhoud van de leerlijn rekenen
- Vaardigheid in het vertalen van methodedoelen naar leerdoelen
- Inspirerende werkvormen voor betekenisvol rekenonderwijs
Praktische informatie
Voor wie: Leerkrachten, leerlingbegeleiders en rekencoördinatoren in het primair onderwijs
Duur: In overleg
Locatie: In overleg
Kosten: Op aanvraag
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem vrijblijvend contact op.
Vragen of meer informatie?
Laat KPC Groep contact met u opnemen.