Helder denken voor beter leren
Leerlingen goed voorbereiden op hun toekomst en zorgen dat zij hun plek vinden in de samenleving: essentiële doelen van het onderwijs. De snel veranderende wereld stelt nieuwe eisen aan leerlingen, vooral het vermogen om oplossingen te bedenken voor nieuwe problemen. Maar wat betekent dit voor uw onderwijs? En hoe ontwikkelt u denken én leren leren? Bij het innovatieve en bewezen concept Thinking for Learning (T4L) ontdekt u het.
Aansluiten bij de nieuwe generatie
Niet alleen verandert de samenleving, ook leerlingen zijn anders dan eerdere generaties. Ze communiceren en zoeken informatie via nieuwe wegen. Onderwijs moet hierop aansluiten en minder focussen op het overdragen van kennispakketjes. Helder denken wordt cruciaal.
Helder denken centraal
Helder denken helpt leerlingen de overvloed aan kennis te structureren: inventariseren, ordenen en pas dan oordelen. Wie helder denkt, onderscheidt hoofd- en bijzaken, voorkomt denkfouten, staat open voor nieuwe inzichten en is kritisch en creatief. Dat is de kern van Thinking for Learning.
De meerwaarde voor school en leerling
Het Thinking for Learning®-concept leidt tot:
- Sneller en beter leren, ook bij zwakkere leerlingen
- Meer plezier en betrokkenheid bij het leren
- Grotere zelfverantwoordelijkheid van leerlingen
- Minder schooluitval dankzij meer motivatie
- Versnelde sociale en emotionele ontwikkeling
- Meer werkplezier en een nieuwe rol voor docenten
Wetenschappelijke basis en uitgangspunten
Learning & thinking verbinden hersencellen, essentieel voor vooruitgang. Thinking for Learning® gebruikt inzichten uit neuroscience en leerpsychologie en werkt met deze principes:
- Intelligentie is groeiend
- Uitdaging wekt interesse en motivatie
- Betrokkenheid van leerlingen is noodzakelijk
- Aansluiting bij hun referentiekader is belangrijk
- Interventies van leraren, zoals goede vragen stellen, zijn cruciaal
- Metacognitie (denken over denken) wordt gestimuleerd
- Transfer naar nieuwe situaties wordt bevorderd
Effectieve tactieken volgens Marzano
Onderwijs verandert op alle niveaus met deze inzichten. Robert Marzano analyseerde welke factoren écht effect hebben op leren. Thinking for Learning® integreert alle bewezen effectieve tactieken om echt positieve verandering te brengen.
Dienstverlening: van inventarisatie tot veranderplan
De start is een nulmeting: hoe is het onderwijs nu georganiseerd, welke vaardigheden en visie hebben docenten, wat is het niveau van leerlingen? Vervolgens volgen vier studiebijeenkomsten waarin het ASK-model centraal staat:
- Visie en theorie (kennis)
- Lesmodel en middelen (vaardigheden)
- Houding en vaardigheden
Hieruit ontstaat een veranderplan dat docent, leerling, team en schoolleiding raakt. Het slagen van dit plan vereist onvoorwaardelijke steun van het management en betrokkenheid op lange termijn.
Praktische informatie
Voor wie: Schoolteams en besturen
Duur: In overleg
Locatie: Incompany / in overleg
Kosten: Op aanvraag
Wilt u uw onderwijs toekomstbestendig maken? Ontdek wat Thinking for Learning voor uw school kan betekenen.
Vragen of meer informatie?
Laat IJsselgroep contact met u opnemen.