Samen bouwen aan een professionele schoolcultuur.
Als directeur en kwaliteitscoördinator vorm je de spil van de organisatie. Samen geef je richting aan de ontwikkeling van het team én de school. Maar hoe zorg je voor een eenduidige koers in een team dat bestaat uit verschillende mensen, met uiteenlopende achtergronden, ervaringen en drijfveren? Wat vraagt dat van jullie leiderschap?
Tijdens deze driedaagse training werk je aan een sterke samenwerking binnen het tandem. Je leert hoe je elkaars rol versterkt, hoe je richting geeft en ruimte creëert voor groei. Met aandacht voor teamspirit, heldere structuren en mentale ruimte. Want juist als tandem stuur je op samenwerking waarin afspraken duidelijk zijn en ontwikkeling centraal staat.
Opbrengsten van deze training
Deze training leert je hoe effectief leiderschap bijdraagt aan een werkcultuur waarin professionals zich kunnen richten op hun kerntaak: de ontwikkeling van leerlingen. Je leert kaders stellen zonder de relatie uit het oog te verliezen, problemen herkennen én aanpakken, en scherp kijken naar wat je team nodig heeft.
We gaan in op vragen als:
- Wat zijn de kenmerken en krachten van ons team?
- Waar lopen we tegen aan in de samenwerking?
- Hoe en wanneer spreken we elkaar aan?
- Herkennen we het verschil tussen een incident en een patroon?
- En: past dit bij hoe we willen samenwerken?
Na afloop weet je waar je als tandem op stuurt – en welk groter belang daarachter schuilgaat.
Inhoud van de training
Bijeenkomst 1: Werken met een energiek team
Een krachtig team begint bij voorbeeldgedrag en goede gesprekken. Tijdens de eerste bijeenkomst vormen drie kernbegrippen de rode draad:
- Teamspirit
- Discipline
- Mentale ruimte
We verdiepen ons in wat deze begrippen betekenen in de dagelijkse praktijk. Hoe zorg je voor een team dat elkaar versterkt? Welke routines en afspraken dragen bij aan een gezonde werkcultuur? Samen leg je een stevige basis onder het leiderschap dat jullie als tandem uitstralen.
Bijeenkomst 2: Wat laten we liggen?
In het onderwijs ligt werkdruk vaak in het verlengde van onduidelijkheid. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Wat blijft er liggen, al dan niet bewust?
Tijdens deze bijeenkomst brengen we structuur aan in de veelheid aan taken:
- Wat is ieders kerntaak?
- Zijn hoofd- en bijzaken voldoende gescheiden?
- Hoe zorgen we voor realistische taakverdeling?
Daarnaast nemen we bestaande dilemma’s binnen jullie school onder de loep. We analyseren herkomst en patronen, en vertalen die naar een concreet plan van aanpak.
Bijeenkomst 3: Rotklussen horen erbij
Soms is het nodig om een lastig gesprek te voeren. Tijdens de derde dag leer je hoe je dat op een constructieve manier doet, zonder dat de relatie onder druk komt te staan. We richten ons op het voorkomen én het voeren van dit soort gesprekken.
Ook gaan we praktisch aan de slag met de samenwerking binnen het tandem:
- Hoe versterken jullie elkaar?
- Welke patronen zijn zichtbaar in gesprekken?
- Wat vraagt dit van jullie dagelijkse afstemming?
Je maakt samen ontwikkeldoelen waar je in de periode na de training gericht aan werkt
Praktische informatie
Studiebelasting: 24 SBU
(18 uur training op locatie + 6 uur reflectie/opdracht in de Cedin Academie online)
Begeleiding:
Na afloop van de training kunnen deelnemers gedurende zes maanden kosteloos gebruikmaken van ondersteuning per e-mail.
Voor wie
Centraal staat de samenwerking tussen de directeur en de kwaliteitscoördinator centraal. Ook zien wij regelmatig dat adjunct-directeuren of bouwcoördinatoren meedoen.
Waar te volgen
De training is op diverse locaties in Nederland te volgen en vindt plaats op meerdere momenten per jaar.
Kijk ook naar de Cedin-training Coaching on the job.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?
Cedin
Ellen Kiers / Stefan van der Worp
06 – 1234 5676 / 06 – 5127 8662
e.kiers@cedin.nl / s.vanderworp@cedin.nl
Drachten
Vragen of meer informatie?
Laat Cedin contact met u opnemen.