Sterk Burgerschap – Driestar

Burgerschapsonderwijs is essentieel in onze diverse samenleving. Hoe geef je dit doelgericht vorm, passend bij de identiteit van jouw school? En hoe voldoe je aan de eisen van de Inspectie? Driestar helpt je met advies en begeleiding om burgerschapsonderwijs te versterken en duurzaam in te bedden in jullie schoolcultuur.

Goed burgerschapsonderwijs begint bij brede persoonsvorming, nauw verbonden met jullie levensbeschouwelijke identiteit. Door samen te werken aan een heldere visie voorkom je losse initiatieven en bouw je aan een samenhangend, schoolbreed aanbod waarin leerlingen leren kleur te bekennen en als christen een waardevolle plek in de maatschappij innemen.

Onze begeleiding stemmen we af op jullie wensen en situatie. Mogelijke aandachtsgebieden zijn onder andere:

Wettelijke eisen en basiswaarden
We zorgen dat het team helder zicht krijgt op de burgerschapsopdracht en de basiswaarden van de democratische samenleving. Zo krijgt burgerschap vanzelf een plek in gepland én spontaan onderwijs.

Persoonsvorming van leraar en leerling
We stimuleren reflectie op identiteit, pedagogische vaardigheden en de rol van kwetsbaarheid. Zo ontwikkelt het team het vermogen om leerlingen goed voor te bereiden op hun rol als verantwoordelijke burgers.

Omgaan met verschillen
We reiken handvatten aan om verschillen te waarderen en leerlingen te helpen kleur te bekennen, passend bij jullie schoolcultuur en christelijke identiteit.

Waarden-gedreven burgerschap
We ontdekken samen hoe normen en waarden overgedragen worden, van imitatie naar eigenaarschap, waarbij leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen voor hun houding en gedrag.

Doorgaande leerlijn burgerschap
We helpen bij het ontwikkelen of aanscherpen van een doorgaande leerlijn met heldere doelen, gekoppeld aan jullie methodes of een leerlijn zoals die van SLRO. Zo is er samenhang in het aanbod van groep 1 tot en met 8.

Literatuur als ingang voor burgerschap
We laten zien hoe jeugdliteratuur en taalonderwijs waardevolle aanknopingspunten bieden voor burgerschapsvorming, met aandacht voor persoonsvorming en waarden. Bekijk hier het traject voor Lezen en Burgerschap.

Van scholen wordt verwacht dat zij doelgericht burgerschapsonderwijs aanbieden én resultaten registreren over de ontwikkeling van leerlingen.
We denken graag mee over een passende visie op toetsing.

Jullie kiezen samen een instrument of werkwijze, zoals Zien+ of Rovict, om zicht te krijgen op leerlingvorderingen. Met deze gegevens stem je het aanbod af op de behoeften van de populatie. Burgerschap krijgt zo een duidelijke plek in de PDCA-kwaliteitscyclus van de school.
Hiermee is jullie school in staat verantwoording af te leggen aan bestuur, ouders en externen. Ook in de schoolgids worden vorderingen zichtbaar gemaakt.
Tijdens het traject zorgen onze adviseurs voor goede borging. Zij stemmen regelmatig af met school om het proces te begeleiden en te verankeren.

Doelgroep: Schoolteams, schoolleiders, bestuurders
Duur: Op maat, afhankelijk van de behoefte
Locatie: Op school
Kosten: Op aanvraag (trajecten op maat)

Wil jij samen met je team bouwen aan krachtig, kansrijk burgerschap dat past bij jullie identiteit?
Neem direct contact op en zet de eerste stap!

Vragen of meer informatie?
Laat Driestar onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst