Een stevige start voor een duurzame loopbaan in het onderwijs
Een kwart van de startende leerkrachten verlaat het onderwijs binnen vijf jaar. Een groot deel daarvan al in het eerste jaar. Goede begeleiding is cruciaal om deze uitval te verminderen. Dit starterstraject biedt beginnende leerkrachten een stevig fundament, gericht op professionele groei, pedagogisch handelen en duurzame inzetbaarheid.
Het traject bestaat uit zes thematische bijeenkomsten, gecombineerd met twee individuele coachingsmomenten. In elke bijeenkomst is ruimte voor intervisie en uitwisseling van ervaringen, steeds gekoppeld aan praktische en herkenbare onderwijssituaties.
Onderwerpen per bijeenkomst
Bijeenkomst 1: Kennismaken & Doelen stellen
We starten met kennismaken, bespreken de opzet van het traject en formuleren persoonlijke leerdoelen die centraal staan tijdens de bijeenkomsten.
Bijeenkomst 2: Klassenmanagement
Je leert hoe je:
- een veilig en voorspelbaar pedagogisch klimaat creëert, met duidelijke regels, routines en een effectieve klassendynamiek.
Bijeenkomst 3: Effectieve instructie
We verdiepen ons in:
- de opbouw van een goede instructie
- de achterliggende theorieën
- hulpmiddelen om jouw uitleg krachtiger en effectiever te maken
Bijeenkomst 4: Alle leerlingen in beeld
Deze bijeenkomst gaat over signaleren en volgen: hoe houd je overzicht over de ontwikkeling, het gedrag en de behoeften van álle leerlingen?
Bijeenkomst 5: Differentiëren in de klas
Je leert omgaan met:
- verschillen tussen leerlingen
- hoe je cyclisch kunt werken
- het doelgericht inspelen op uiteenlopende onderwijsbehoeften.
Bijeenkomst 6 Contacten met ouders
We gaan in op de kracht van ouderbetrokkenheid en hoe je op een professionele manier communiceert – ook in lastige of gevoelige gesprekken.
Afsluitend worden de persoonlijke leerdoelen geëvalueerd en wordt een passend vervolg besproken.
De opbrengst
Je versterkt je professionele identiteit, vergroot je handelingsrepertoire en ontwikkelt het vertrouwen om zelfstandig en met plezier voor de klas te staan. Je herkent wat werkt in je lespraktijk, leert doelgericht reflecteren en bouwt een stevig fundament voor verdere professionele groei. Het traject biedt een veilige leeromgeving waarin je leert, oefent en ontwikkelt met én van collega-starters Zo leg jij een stevige basis voor een duurzame en zelfbewuste loopbaan in het onderwijs.
Praktisch info
Doelgroep: Startende leerkrachten
Duur: 6 bijeenkomsten van 3 uur + 2 individuele coachingsmomenten, op maat vormgegeven
Locatie: op de werkvloer
Kosten: op aanvraag
Ook investeren in een sterke start en vol vertrouwen beginnen aan je loopbaan in het onderwijs?
Neem vrijblijvend contact op
Helder Onderwijsadvies
Helder Onderwijsadvies
–
Culemborg
Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.