Rekenproblemen en dyscalculie – ZIEN in de Klas

Goed rekenonderwijs is voor elke leerling belangrijk.
Heb je zorgen over de rekenontwikkeling van een leerling? Dan helpt ZIEN in de Klas je graag verder. We bieden ondersteuning bij signalering, onderzoek, begeleiding en advies. Onze orthopedagogen en psychologen denken mee en werken samen met school en ouders aan de best mogelijke aanpak – op maat en altijd onderbouwd.

Pedagogisch Didactisch Onderzoek (PDO)
We brengen in kaart welke rekenonderdelen goed gaan, welke lastig zijn, en wat een leerling nodig heeft om verder te komen. Een PDO geeft inzicht in rekenniveau, strategiegebruik en rekenbeleving. Na afloop volgt een onderbouwd advies voor school en ouders.

Dyscalculieonderzoek
Bij aanhoudende rekenproblemen kijken we of er sprake is van dyscalculie. Ouders en school melden gezamenlijk aan via het ZIEN Portaal. Wij screenen het dossier en bepalen of onderzoek mogelijk is. Bij een volledig dossier plannen we het onderzoek op school.

Begeleiding en behandeling
Als er behoefte is aan begeleiding of behandeling – met of zonder dyscalculieverklaring – stellen we een traject op maat op, afgestemd op de leerling.

Scholing en advies voor schoolteams
We bieden scholing en meedenksessies voor scholen die hun rekenonderwijs willen versterken. Samen maken we een plan dat past bij jullie onderwijspraktijk.

  • Bij onduidelijkheid over het rekenniveau en gebruikte strategieën
  • Bij vermoedens van dyscalculie en de noodzaak tot gerichte ondersteuning
  • Wanneer gestart wordt met een ontwikkelingsperspectief voor rekenen

Dyscalculie is een specifieke leeruitdaging waarbij het verwerven en toepassen van rekenvaardigheden en -concepten moeizaam verloopt, ondanks intensieve begeleiding. Het staat los van intelligentie, maar heeft invloed op het begrijpen en toepassen van rekenkundige concepten. Ongeveer 2 tot 3% van de leerlingen in Nederland heeft dyscalculie.

Kenmerken kunnen zijn:

  • Moeite met automatiseren van tafels en basisbewerkingen
  • Fouten bij stappenplannen of cijferplaatsing
  • Problemen met tijd, klokkijken of getallenlijn
  • Tekort aan inzicht in het getallensysteem

Een zorgvuldig onderzoek is nodig om vast te stellen of er sprake is van dyscalculie. Gebruik onze beslisboom of neem contact op voor overleg.

De aanmelding verloopt via het ZIEN Portaal. Ouders en school vullen samen het intakeformulier in. De school levert toetsgegevens (LOVS), handelingsplannen, cijferlijsten en – indien beschikbaar – een IQ-onderzoek aan.

Voorwaarden voor dyscalculieonderzoek:

  • De leerling zit minimaal in eind groep 5
  • De leeling heeft minimaal drie opeenvolgende lage scores op rekenen (E/V of de zwakste 20%)
  • Duidelijke discrepantie met andere vakken
  • Aantoonbare extra begeleiding op zorgniveau 2 (minimaal 6-12 maanden, 60 min/week)

De screener (tevens hoofdbehandelaar) koppelt na het screenen een orthopedagoog aan het dossier in het ZIEN Portaal. Deze orthopedagoog plant samen met school en ouders het onderzoek in.

Locatie onderzoek: bij voorkeur op school
Duur: 2 dagdelen
Vervolg: Na onderzoek volgt een verslag, inclusief adviesgesprek met ouders (school optioneel)
Kosten: Onderzoek en behandeling worden helaas niet vergoed door de gemeente; bekostiging door ouders of school

Wil je meer informatie over rekenproblemen of dyscalculie, het onderzoek of de aanmelding?
Neem contact op met ZIEN in de Klas.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het aanbod?

Vragen of meer informatie?
Laat ZIEN in de Klas contact met u opnemen.

Deel deze dienst