Positief pedagogisch klimaat – BCO

Rust, veiligheid en ruimte voor autonomie vormen de basis voor een positief pedagogisch klimaat. Het bevordert het welbevinden én de leerprestaties van leerlingen. Tegelijkertijd worstelen veel scholen met storend gedrag en een gebrek aan handvatten binnen het team. Leerlingen vragen om duidelijkheid en verantwoordelijkheid, maar hoe geef je die ruimte zonder de grip op de groep te verliezen? BCO ondersteunt scholen in het primair en voortgezet onderwijs bij het structureel versterken van sociale veiligheid – vanuit vertrouwen, eigenaarschap en gezamenlijke kaders.

Elke school is uniek. Daarom start elk traject met het zichtbaar maken van jullie pedagogische visie en een analyse van de huidige situatie. Wat zijn jullie overtuigingen, waar staat het team voor, en hoe zie je dat terug in gedrag van leerkrachten, leerlingen en ouders? Wat werkt al goed – en wat vraagt aandacht? Op basis van die inzichten begeleiden we de ontwikkeling van een aanpak die past bij jullie context. Praktisch en haalbaar, met blijvend effect.

BCO biedt ondersteuning bij:

  • Sociaal-emotionele veiligheid
  • Bevorderen van positief gedrag
  • Preventieve en curatieve groepsaanpakken
  • Schoolbrede gedragsinterventies
  • Burgerschapsvorming
  • Werken met eigenaarschap en autonomie

We denken mee op maat – van visietraject tot implementatie, coaching en scholing.

Onze adviseurs zijn gecertificeerd in de begeleiding van o.a.:

  • Vreedzaam
    Een schoolbrede, evidence-based aanpak gericht op het preventief versterken van het sociaal-emotionele klimaat in het (speciaal) basisonderwijs. Vreedzaam sluit goed aan bij de nieuwe burgerschapsdoelen en richt zich op het creëren van een veilige en respectvolle leeromgeving. BCO begeleidt de implementatie en ondersteunt leerkrachten die met de methode werken.
  • SWPBS (Schoolwide Positive Behavior Support)
    Een krachtige aanpak die scholen helpt een effectieve gedragsaanpak in te voeren voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders in zowel primair als voortgezet onderwijs. SWPBS richt zich op preventie en het creëren van een positieve schoolcultuur door duidelijke gedragsverwachtingen en gerichte ondersteuning.
  • Werken Aan Wat Werkt (WAWW)
    Een oplossingsgerichte groepsaanpak om de sfeer in de klas te verbeteren en gedrag positief te beïnvloeden. De methode stimuleert leerlingen zelf haalbare doelen te stellen en actief mee te denken over oplossingen, wat eigenaarschap en motivatie vergroot.
  • De Steungroepaanpak (SGA)
    Een praktische, oplossingsgerichte methode om pesten snel te stoppen door het hele groepsproces te betrekken. Binnen 2 tot 3 weken wordt gewerkt aan het versterken van positieve samenwerkingsvaardigheden, waardoor een veilig groepsklimaat ontstaat.
  • Kwink
    Een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) in groep 1 t/m 8, met aandacht voor burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Wetenschappelijk onderbouwd en gericht op preventie van pesten en storend gedrag, met als doel een veilige en stimulerende leeromgeving.
  • HiRO
    Een digitale lesmethode voor sociaal-emotionele ontwikkeling in het primair onderwijs, met korte, herkenbare fragmenten uit Disneyfilms en diverse werkvormen. HiRO bevordert een veilig schoolklimaat en sluit aan bij de kerndoelen en actuele thema’s zoals pesten en social media.

BCO biedt ook ondersteuning bij de uitwerking van de aangescherpte burgerschapsopdracht, passend bij de eigen populatie. Met aandacht voor waarden als vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid en verantwoordelijkheidsbesef, ondersteunt BCO het gesprek met leerlingen, ouders en teams.

Voor wie: Onderwijsteams
Duur: In overleg
Locatie: Incompany / in overleg
Kosten: Op aanvraag

Meer rust en veiligheid op school? Neem contact op met BCO en ontdek wat mogelijk is.

Vragen of meer informatie?
Laat BCO Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst