Pedagogisch-didactisch onderzoek – Driestar

Bij Driestar onderwijsadvies kijken we altijd vanuit de verbinding tussen onderwijs en zorg. Onze orthopedagogen en psychologen werken samen met kind, ouders en school om een compleet beeld te krijgen van wat een leerling nodig heeft. Daarbij houden we rekening met het onderwijsaanbod en stemmen we onze adviezen af op de praktijk van de klas.

Bij leerproblemen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de achtergrond van de problemen. Een onderzoek maakt duidelijk welke hulp de leerling nodig heeft. Onze orthodidacten hebben veel ervaring in het afnemen van pedagogisch-didactische onderzoeken en beschikken over up-to-date testmateriaal.

Een onderzoek vindt bijvoorbeeld plaats bij specifieke didactische problemen, gedrags- en werkhoudingsproblemen of bij overgangsbeslissingen. Het traject bestaat uit:

  • Een voorgesprek (wanneer de leerling nog niet bekend is uit consultaties)
  • Observatie in de klas
  • Individueel onderzoek bij de leerling
  • Een onderzoeksverslag met bevindingen, conclusies en adviezen
  • Een nagesprek met verslag

De stimulerende en belemmerende factoren hebben in het onderzoeksverslag een belangrijke plaats, evenals handelingsgerichte adviezen. In het nagesprek met leerkracht, intern begeleider en ouders stemmen we de adviezen af op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. Indien nodig verwijzen we naar andere vormen van hulp of onderwijs.

NIO
Bij Driestar onderwijsadvies kun je ook terecht voor afname van de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau).

Doelgroep: Primair – en voortgezet onderwijs
Duur: In overleg, afhankelijk van de onderzoeksvragen.
Locatie: Op school of in overleg
Kosten: Op aanvraag

Wil je inzicht in de leerproblemen van een leerling en duidelijke vervolgstappen?
Onze specialisten helpen je graag met een zorgvuldig onderzoek.

Vragen of meer informatie?
Laat Driestar onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst