Opleiding Specialist Rekenen – 1801

Wil je jouw rekenlessen verdiepen, doelen gerichter formuleren en bijdragen aan schoolbreed beleid rondom rekenen?
Tijdens deze opleiding ontwikkel je je tot specialist rekenen.

Je leert hoe je modellen als het handelingsmodel en het drieslagmodel kunt inzetten bij observaties, instructie en begeleiding van leerlingen. Daarnaast leer je beleidsvoorstellen formuleren en neem je jouw eigen praktijk kritisch onder de loep. Je formuleert een persoonlijk doel aan de hand van de cursusdoelen en werkt gericht aan de verbetering van het rekenonderwijs binnen jouw school.

De opleiding bestaat uit acht bijeenkomsten van drie uur en een terugkombijeenkomst. Halverwege is er de mogelijkheid om via Teams te sparren over je persoonlijke doel of een rekenkundige vraag vanuit jouw schoolcontext. Je sluit de opleiding af met een certificaat bij voldoende aanwezigheid (80%) en het uitvoeren van de opdrachten. De totale studielast bedraagt 65 uur.

De opleiding bestaat uit 8 bijeenkomsten en een terugkombijeenskomst. Bijeenkomst 1 en de terugkombijeenkomst zijn op het kantoor in Zoetermeer. De overige bijeenkomsten zijn online (of fysiek als alle deelnemers in de buurt wonen). De opleiding kan ook op maat gemaakt worden, bijvoorbeeld voor aanbod binnen besturen

Bijeenkomst 1. Uitgangspunten van goed reken-wiskundeonderwijs
Bespreking van de cursusdoelen en uitgangspunten van effectief rekenonderwijs. Deelnemers reflecteren op hun eigen praktijk en formuleren een persoonlijk leerdoel.

Bijeenkomst 2 & 3. Doelen en leerlijnen in het rekenonderwijs
Verdieping in leerlijnen voor vermenigvuldigen, breuken en meten. Onderzoek naar de opbouw van leerlijnen, referentieniveaus, Passende Perspectieven, het handelingsmodel en het ERWD-hoofdlijnenmodel.

Bijeenkomst 4. Rekenen in kaart brengen
Handelingsgericht werken staat centraal: het analyseren van toetsgegevens, observeren met behulp van modellen, voeren van rekengesprekken en formuleren van onderwijsbehoeften.

Bijeenkomst 5, 6 & 7. Werken met speciale groepen rekenaars
Aandacht voor drie doelgroepen:

  • Zwakke rekenaars: strategieontwikkeling, automatiseringsproblemen, samenwerking met ouders.
  • Sterke rekenaars: compacten en verrijken, doelen stellen en uitdaging bieden.
  • Jonge rekenaars: betekenisvol rekenonderwijs in de onderbouw en de overgang naar groep 3.

8. De rol van de rekenspecialist in de school
Verkenning van de taken van de rekenspecialist, lesmodellen, coöperatieve werkvormen, sterkte-zwakteanalyse van het rekenonderwijs in de school en het opzetten van een professionele leergemeenschap (PLG).

  • 7 januari 2026 – Fysiek in Zoetermeer
  • 4 maart 2026 – Online of fysiek
  • 6 mei 2026 – Online of fysiek
  • 24 juni 2026 – Online of fysiek
  • 9 september 2026 – Online of fysiek
  • 28 oktober 2026 – Online of fysiek
  • 9 december 2026 – Online of fysiek
  • 3 februari 2027 – Online of fysiek
  • 24 maart 2027 – Terugkombijeenkomst, fysiek in Zoetermeer (14.00–16.00 uur)

Voor wie: Leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs, intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, rekencoördinatoren en docenten die rekenen geven in het voortgezet onderwijs op niveau 1F
Duur: 8 bijeenkomsten van 3 uur, een terugkombijeenkomst van 2 uur. Studielast: 65 uur
Locatie: Regiokantoor Zoetermeer en online
Kosten: € 1.895,-
Startdatum 7 januari 2026

Klaar om een verschil te maken in het rekenonderwijs? Neem direct contact op voor meer informatie.

Vragen of meer informatie?
Laat 1801 contact met u opnemen.

Deel deze dienst