Lezen en Burgerschap – Driestar

Lezen is een laagdrempelige én krachtige manier om burgerschapsthema’s bespreekbaar te maken en gesprekken op gang te brengen. Deze cursus laat zien hoe je lezen, taalontwikkeling en burgerschap op een natuurlijke manier met elkaar verbindt.

Onderzoek toont aan dat literaire fictie het empathisch vermogen vergroot. Juist dat maakt verhalen tot een waardevol instrument om actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen. Met de juiste boeken en werkvormen stimuleer je leerlingen om zich in anderen te verplaatsen, kritisch te denken en hun eigen waarden te ontdekken.

  • Geschikte boeken en verhalen kiezen voor integratie van lezen, taalontwikkeling en burgerschap.
  • Praktische werkvormen om burgerschap te verweven in leesonderwijs.
  • Inzicht in hoe verhalen bijdragen aan empathie, kritisch denken en sociale betrokkenheid.

In het basisonderwijs werk je met titels en thema’s die passen bij de belevingswereld van kinderen. We laten zien hoe je met verhalen morele vragen op een veilige manier kunt verkennen, passend bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van je leerlingen.


In het voortgezet onderwijs ligt de nadruk op verdieping, kritisch debat en het verbinden van literatuur aan actuele maatschappelijke vraagstukken. Je leert hoe je leesteksten kunt inzetten om complexe burgerschapsthema’s te onderzoeken.


Wij helpen scholen om burgerschapsonderwijs te verankeren in hun identiteit en dagelijkse praktijk. Vanuit een christelijk perspectief bieden wij handvatten, beleidsondersteuning en inspirerende werkvormen, zodat leerlingen leren hun plek in de samenleving in te nemen zonder hun eigenheid te verliezen.

Doelgroep: Onderwijsteams in het PO en VO
Vorm: Scholingsbijeenkomst/teamtraining
Duur: 1 dagdeel
Locatie: Op school
Kosten: € 675,-

Laat verhalen spreken in jouw burgerschapsonderwijs en ontdek hoe lezen leerlingen vormt tot betrokken burgers.

Vragen of meer informatie?
Laat Driestar onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst