Werk je in groep 1 en/of 2 en zoek je een inhoudelijke cursus over taalontwikkeling bij jonge kinderen? In de leergang Taal en het jonge kind nemen we je in vier bijeenkomsten mee in vakinhoudelijke en didactische aspecten die van belang zijn voor een rijke taalstart.
In de kleuterjaren leren kinderen spelenderwijs veel op taalgebied: van woordenschat en mondelinge taalvaardigheid tot beginnende letterkennis, rijmen en klankbewustzijn. Onderzoek toont aan dat een goede taalbasis in groep 1-2 van grote invloed is op latere geletterdheid en leesbegrip.
De bijeenkomsten verbinden theorie en praktijk, gebaseerd op actuele, wetenschappelijke inzichten. Je leest literatuur, doet kennis op, wisselt ervaringen uit en werkt aan een praktisch plan.
Voor wie?
– Leraren groep 1-2
– Intern begeleiders onderbouw
– Taalcoördinatoren
– Specialisten jonge kind (zie ook de cursus Specialist Jonge kind)
Wat leer je?
– Voorbereidende leesvaardigheden vormgeven en monitoren
– Preventief handelen en vroegtijdig signaleren
– Mondelinge taalvaardigheid en woordenschatonderwijs versterken
– Begrijpend luisteren stimuleren met Close Reading
– Doorlopende leerlijn naar groep 3 realiseren
Inhoud van de bijeenkomsten
1. Voorbereidende leesvaardigheden
Doelen en invloed op groep 3, spelenderwijs werken aan klankbewustzijn, letterkennis en betrokkenheid. Ook aandacht voor effectief woordenschatonderwijs.
Je leert o.a.:
– Welke leesvaardigheden van belang zijn
– Hoe je deze in de praktijk brengt
– Hoe je de lijn naar groep 3 versterkt
2. Mondelinge taal en Woordenschat
Je leert hoe woordenschat zich ontwikkelt, hoe je woorden selecteert en herhaald aanbiedt, en hoe je een rijke taalomgeving creëert.
Je leert o.a.:
– Hoe je gericht woorden kiest en aanleert
– Wat effectief woordenschatonderwijs is
– Hoe je kinderen ondersteunt bij onthouden
3. Begrijpend luisteren met Close Reading
Close Reading leert kinderen dieper nadenken over teksten. Je krijgt inzicht in strategieën, tekstkeuze en een volledig uitgewerkt praktijkvoorbeeld.
Je leert o.a.:
– Werken met Close Reading bij jonge kinderen
– Luister- en leesstrategieën inzetten
– Verschillen tussen tekstsoorten benutten
4. Taalstimulering door spel
Versterk taalproductie via spel. Je leert spelscripts gebruiken, denkvragen stellen en spelkwaliteit verhogen met 10 kernelementen.
Je leert o.a.:
– Taal actief inzetten tijdens spel
– Denkvragen gebruiken om taal uit te lokken
– Impliciete woordenschatontwikkeling stimuleren
In company
We verzorgen deze leergang in company – in jouw school of binnen jouw schoolbestuur. Neem contact met ons op over de mogelijkheden:
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze cursus?
Expertis
Annemarieke Kool
06 – 5028 5553
annemarieke.kool@expertis.nl
Amersfoort / Almelo / Gouda
Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.