Reflecteren met impact: versterk kwaliteitszorg en reflectie in jouw organisatie
Reflectie op kwaliteit vraagt om meer dan een inspectiekader. Het vraagt om visie, een passend systeem van reflectie én de juiste vaardigheden. In deze leergang ontwikkel je je rol in audits, reviews en visitaties binnen het onderwijs. Je maakt kennis met verschillende vormen van reflectie en past deze direct toe in een praktijkopdracht binnen een echte schoolsituatie. Theorie en praktijk worden actief met elkaar verbonden, in nauwe samenwerking met andere deelnemers en met ondersteuning van de PO-Raad.
Voor wie?
Voor (beleids)medewerkers kwaliteitszorg, intern begeleiders, directeuren, leerkrachten en bestuurders in het primair en (voortgezet) speciaal onderwijs die betrokken zijn bij audits, reviews of visitaties.
Wat leer je?
- Het verschil tussen audits, reviews en visitaties en wanneer je welke inzet
- Een reflectiesysteem kiezen en ontwikkelen dat past bij jouw organisatie
- Vaardigheden ontwikkelen zoals observeren, analyseren, gesprekstechnieken en rapporteren
- Je rol als reflecterend professional versterken binnen een leerteam
- Een audit, review of visitatie ontwerpen, uitvoeren en evalueren met andere deelnemers
- Reflectie verbinden aan verbetering en kwaliteitsontwikkeling
Werkwijze
De leergang bestaat uit zes intensieve dagen, waarin theorie wordt afgewisseld met praktijkgerichte werkvormen. Je werkt in leerteams, oefent gespreksvaardigheden en voert samen een audit, review of visitatie uit binnen een school van een deelnemend bestuur. Iedere bijeenkomst heeft een eigen thema, van reflectievormen tot verslaglegging en evaluatie.
Waarom B&T?
B&T heeft jarenlange ervaring in de begeleiding van onderwijsorganisaties bij de inrichting van hun kwaliteitsmanagement. B&T doet dit vanuit een uitgesproken visie op kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs. Wij geloven dat elke vraag een antwoord op maat verdient en doen daarom niet aan standaardoplossingen.
Onze visie is onder meer vastgelegd in de boeken Kwaliteitszorg heeft een geest!? en De geest uit de fles, waarin de kwaliteitskwadranten van B&T centraal staan. Deze vormen mede de grondslag van deze leergang.
Praktische info
Doelgroep: Schoolleiders, kwaliteitscoördinatoren, IB’ers en bestuurders
Duur: 6 bijeenkomsten van één dag | Studiebelasting: 120 uur
Locatie: in overleg
Certificering: Schoolleidersregister PO – 50 punten (thema ‘Kennis- en kwaliteitsontwikkeling’)
Kosten: € 3.250 per persoon (vrijgesteld van btw)
Ook investeren in krachtiger reflectie en een sterker systeem van kwaliteitszorg? Neem direct contact op.
Vragen of meer informatie?
Laat B&T contact met u opnemen.