Kindgesprekken – IJsselgroep

Kindgesprekken zorgen voor écht contact. Niet praten over, maar met kinderen — zonder tijdsdruk, met volle aandacht en verrassende opbrengsten. Tijdens deze driedelige training leer je hoe je kindgesprekken inzet voor meer eigenaarschap, motivatie en betrokkenheid in de klas. Je versterkt de relatie met je leerlingen en ontdekt hoe je gesprekken voert die kinderen serieus nemen én aan het denken zetten.

  • Kinderen voelen zich gezien en gehoord
  • Je versterkt hun motivatie en zelfinzicht
  • Leerlingen krijgen invloed op hun leerproces
  • Je ontdekt hun verborgen talenten en behoeften
  • Je leert effectieve vragen stellen en groeitaal gebruiken
  • Je ontwikkelt vaardigheden om goede gesprekken te voeren met élke leerling, van kleuter tot bovenbouw

In 3 bijeenkomsten gaan we dieper in op de vaardigheden en taal bij kindgesprekken.

  • Wat is eigenaarschap van leren en hoe bevorder je het?
  • Attitude en vaardigheden van de leerkracht
  • Hoe voer je open gesprekken en stel je goede vragen?
  • Kijken naar en reflecteren op een kindgesprek
  • Oplossingsgericht werken en gesprekskaartjes inzetten
  • Praten over leren op een motiverende manier
  • Oefenen en terugkoppeling met voorbeelden uit je klas
  • Ruimte geven voor echte gesprekken
  • Toepassen in de praktijk op je eigen school

Tussen de bijeenkomsten voer je zelf gesprekken met je leerlingen. Deze worden opgenomen voor reflectie en verdieping, eventueel onder begeleiding van een beeldcoach.

Deze bijeenkomsten kunnen ook plaatsvinden op schoolniveau of onderdeel uitmaken van het professionaliseringsaanbod van een bestuur.

Voor wie: Leerkrachten/docenten, schoolteams
Duur: 3 bijeenkomsten
Locatie: Incompany / in overleg
Kosten: Op aanvraag

Meer halen uit de gesprekken met je leerlingen? We vertellen je graag hoe.

Vragen of meer informatie?
Laat IJsselgroep contact met u opnemen.

Deel deze dienst