HRM als fundament voor duurzame onderwijskwaliteit
Medewerkers bepalen in hoge mate de onderwijskwaliteit en het succes van de school. Daarom biedt FESA Onderwijsadvies gerichte ondersteuning bij HRM-vraagstukken en teamontwikkeling. Soms vraagt dit om lastige keuzes – altijd met oog voor de mens. Het doel: medewerkers die zich gezien voelen, zich blijven ontwikkelen en langdurig van waarde zijn voor de organisatie.
Waardering en groei binnen de schoolorganisatie
In een krappe arbeidsmarkt is het cruciaal dat onderwijsprofessionals ervaren dat zij ertoe doen. Groei, erkenning en ruimte om talenten in te zetten dragen bij aan duurzame binding met de organisatie.
Werken aan een professionele cultuur
Uit onderzoek van de Inspectie blijkt: scholen met hoge leerresultaten hebben een sterk ontwikkelde professionele schoolcultuur. Veiligheid, vertrouwen en openheid zijn hiervoor essentieel – net als ruimte om te leren, feedback te geven en elkaar aan te spreken. Vertrouwen vanuit schoolleiderschap stimuleert eigenaarschap en innovatie.
Structuur en verwachtingen als basis
Een professionele cultuur vraagt om duidelijke kaders. Taken en rollen van leraren en MT moeten helder zijn. Dit draagt bij aan rust, voorspelbaarheid en gedeelde verantwoordelijkheid voor onderwijskwaliteit. Iedereen doet ertoe – en wordt aangesproken op zijn of haar bijdrage.
Samen leren en ontwikkelen
Commissies, leerteams en goede inwerkprogramma’s – zoals bijvoorbeeld via een intern handboek – zorgen voor borging en kennisontwikkeling binnen het team. Kennisdeling, collegiale consultatie en een open-deurenbeleid versterken het leerklimaat.
Hoge verwachtingen en gezamenlijke ambities
In een professionele cultuur worden ambities gedeeld. MT en leraren verwachten veel van zichzelf, van collega’s én van leerlingen. Ze hebben de drive om het beste uit ieder individu te halen en samen resultaat te boeken.
Randvoorwaarden op orde
Een professionele cultuur vraagt om de juiste structuur en investeringen van schoolleiding, medewerkers en partners. Alleen dan ontstaan de omstandigheden waarin onderwijskwaliteit duurzaam kan groeien.
Doelgroep: schoolleiders, HR-adviseurs, teamleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs en mbo
Vorm: op locatie
Duur: In overleg
Kosten: op aanvraag
Benieuwd hoe HRM en professionele cultuur in jouw school kunnen bijdragen aan duurzame onderwijskwaliteit?
Neem direct contact op.
FESA Onderwijsadvies
Bob van den Steenhoven
Voorhout
Vragen of meer informatie?
Laat FESA contact met u opnemen.