Groep op de rails: veilige groep – 1801

Heb je een groep waarin de sfeer verstoord is, de dynamiek gespannen voelt en waarin je als leraar ervaart steeds meer de grip te verliezen? De aanpak Groep op de rails van 1801 helpt scholen om op korte termijn rust, structuur en sociale veiligheid terug te brengen in jouw bovenbouwgroep.

Deze bewezen interventie zet in op bewustwording, training én coaching van zowel leerlingen als leraren. Door systematisch te werken aan groepsvorming en gedeelde verantwoordelijkheid, ontstaat er een veilige klas waarin leerlingen zich gehoord voelen, positief gedrag laten zien en bijdragen aan een constructieve leeromgeving.

Het traject Grip op de groep is geschikt in uiteenlopende situaties waarin de groepsdynamiek onder druk staat.
Hierbij kunt u denken aan situaties als:

  • een gevoel van (sociale) onveiligheid in de klas
  • kinderen die snel op elkaar reageren
  • pestgedrag of meidenvenijn
  • clownsgedrag of storend gedrag
  • meerdere individuele kindproblematieken
  • wisselingen in groepssamenstelling of leerkrachten
  • een startende leraar (ook preventief)
  • handelingsverlegenheid – of dreigende uitval van de leerkracht
  • een dominante, negatieve of moeilijke oudergroep
  • een onrustige of veranderende schoolorganisatie

Bij 1801 geloven we in een systemische, dynamische aanpak op maat. We betrekken alle betrokkenen en gaan uit van een gedeelde verantwoordelijkheid.

Systemisch
De aanpak betrekt alle betrokkenen: leerlingen, leraar, intern begeleider, directie én ouders. Samen zetten we stappen richting een veilig groepsklimaat.

Dynamisch
We starten met bewustwording van groepsdynamiek en zetten dit vervolgens om in concreet gedrag. Leerlingen leren verantwoordelijkheid nemen en krijgen alternatieven aangereikt om constructief samen te werken. Thema’s als vertrouwen, aanspreken, leiderschap en samenwerken komen hierbij aan bod. De leraar wordt via coaching on the job ondersteund en ervaart direct het effect in de klas.

Maatwerk
Elke groep is uniek. Op basis van een helder doel stemmen we het traject af op de specifieke situatie van de school en de klas. De aanpak is kort, intensief en resultaatgericht.

De ervaring leert dat groepen al na vijf sessies aanzienlijk veiliger, rustiger en positiever functioneren. Leraren krijgen opnieuw grip op de klas en leerlingen leren hoe zij zelf bijdragen aan een constructieve groepssfeer. Groep op de rails voorkomt langdurige problematiek en mogelijke uitval van leraren. Het is een bewezen en effectieve interventie die aansluit bij andere programma’s, zoals Rots en Water en Kanjertraining, en is inzetbaar als interventie bij groepsproblematiek, maar ook preventief bij startende leraren of na groepswisselingen.

Voor wie: Leerkrachten in de bovenbouw (groep 6 t/m 8)
Duur: In overleg
Locatie: Op school / in overleg
Kosten: Op aanvraag

Op zoek naar een effectieve oplossing die past bij jullie school? Neem contact op.

Vragen of meer informatie?
Laat 1801 contact met u opnemen.

Deel deze dienst