Grip op de groep – Cedin

In iedere groep bepalen mensen hun positie. Voor leerlingen in de klas is dat niet anders. Als leerkracht speel je een sleutelrol in het begeleiden van dit proces. Zo ontstaat een veilige sfeer waarin leerlingen zich gezien voelen en optimaal tot leren komen. Maar soms raakt die balans verstoord: er is onrust, negativiteit, en je merkt dat je na een schooldag veel energie kwijt bent. Je voelt dat er iets speelt, maar krijgt er geen vinger achter.

Met ‘Grip op je groep’ sta je er niet alleen voor. Een groepsdynamisch coach kijkt mee, analyseert, en begeleidt in gelijkwaardige samenwerking het proces naar meer rust, veiligheid en eigenaarschap in de klas.

  • Leerkrachten én leerlingen voelen zich veiliger, meer gewaardeerd en gaan weer met plezier naar school.
  • Kinderen ontwikkelen meer zelfsturing; de leerkracht ervaart meer ruimte en energie.
  • De relatie met ouders wordt versterkt en samenwerking verbetert.

Intake
We starten met gesprekken met de leerkracht(en), intern begeleider en schoolleider. Samen brengen we de beginsituatie in kaart en concretiseren we de begeleidingswensen.

Groepsobservaties
Omdat je als leerkracht onderdeel bent van de groep, is een objectieve blik van buitenaf waardevol. We observeren wat er daadwerkelijk gebeurt in de klas.

(Optionele) ouderavond
Ouders hebben invloed op de groepsdynamiek. In een interactieve ouderavond bespreken we wat er leeft, met als doel: meer wederzijds begrip en samenwerking.

Groepsanalyse
Met behulp van vragenlijsten maken we een sociogram en brengen we de veiligheidsbeleving in kaart.

Kindgesprekken
We voeren gesprekken met leerlingen om zicht te krijgen op hun beleving van de groep.

Advies & interventies
Op basis van alle bevindingen formuleren we samen gerichte adviezen en interventies. Denk aan ondersteuning op het gebied van groepsvorming, klassenmanagement of pedagogisch handelen. Er is ook mogelijkheid tot co-teaching, waarbij de coach een workshop begeleidt en de leerkracht kan observeren.

Leerkracht/docenten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, die begeleidingswensen ervaren als:

  • Ik zou graag bevestiging krijgen of mijn huidige aanpak effectief is en of ik op de juiste weg ben.
  • Ik wil weten of ik mijn verwachtingen of aanpak op bepaalde punten moet bijstellen om betere resultaten te behalen.
  • Ik zoek handvatten om de samenwerking binnen ons team/met mijn duo beter af te stemmen en onze aanpak te optimaliseren.
  • Ik wil de groepsdynamiek versterken om een positievere en effectievere werksfeer te creëren

De training is zowel online, bij jullie op school als op diverse locaties in Nederland te volgen.
Kijk ook naar de Cedin-trainingen over de Gouden Weken.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?

Vragen of meer informatie?
Laat Cedin contact met u opnemen.

Deel deze dienst