Zelfgestuurd leren vraagt om bewustwording van het eigen leerproces. Een leerling die zicht heeft op zijn leerstrategie, zelf doelen stelt en verantwoordelijkheid neemt voor zijn ontwikkeling, vergroot zijn autonomie en motivatie. Hij leert niet alleen voor een toets, maar leert hoe hij leert. Volgens James & McCormick (2009) ontstaat dit eigenaarschap door te oefenen met het leerproces zelf. Grow (1991) stelt dat wie in staat is tot zelfgestuurd leren, dat vermogen zijn hele leven behoudt.
Over de training
Deze training helpt leerkrachten om eigenaarschap van leren in hun groep te versterken. Je leert hoe je leerlingen stimuleert om actiever, gerichter en met meer verantwoordelijkheid aan hun eigen ontwikkeling te werken. Dit leidt tot duurzame leerresultaten. De training koppelt het begrip ‘eigenaarschap’ aan het IGDI-model. Je ontdekt hoe je binnen dit model ruimte creëert voor de zelfsturende rol van de leerling.
Jouw rol als leerkracht
Eigenaarschap vraagt iets van leerlingen, maar minstens zoveel van de leerkracht. Hoe betrek je leerlingen bij hun werk? Hoe geef je feedback die eigenaarschap ondersteunt? En hoe bevorder je een growth mindset in de klas? In deze training onderzoek je jouw rol en didactische keuzes. Je reflecteert op je lespraktijk en ontdekt hoe je leerlingen stapsgewijs steeds meer regie kunt geven over hun leren.
Inhoud van de training
Bijeenkomst 1: Rol van de leerkracht
- Basishouding – en rol van de leerkracht
- Visie op eigenaarschap: van zelfstandig verwerken naar zelfstandig leren
- Eigenaarschap binnen Directe Instructie; praktische voorbeelden
- Activiteiten die eigenaarschap versterken (zoals coöperatieve werkvormen)
Bijeenkomst 2: Gericht op het kind
- Het voeren van kindgesprekken
- Werken met kindplannen
Bijeenkomst 3: Feedback en mindset
- Feedback geven (theorie van John Hattie)
- Mindset en motivatie (theorie van Carol Dweck)
Bijeenkomst 4: Datamuur en portfolio
- Opbrengstgericht werken: doelen stellen en het gebruik van een datamuur (Jay Marino)
- Zelfbeoordeling en het werken met portfolio’s
Voor wie
Voor leerkrachten en IB-ers/KC-ers
Waar te volgen
De training is zowel bij jullie op school als op diverse locaties in Nederland te volgen.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?
Vragen of meer informatie?
Laat Cedin contact met u opnemen.