Een goede les: van onderzoek naar praktijk
Gedegen instructie vormt de basis voor sterk onderwijs. Leerkrachten die helder en doelgericht lesgeven, zorgen voor meer betrokkenheid, betere leerresultaten en minder onderwijsachterstanden. Door gebruik te maken van inzichten uit recent onderwijsonderzoek kunnen lessen effectiever worden ingericht en sluiten ze beter aan bij de leerbehoeften van alle leerlingen. Dat is waarom effectieve instructie het verschil maakt.
Onderwijskundig onderzoek – onder meer van Hattie en Marzano – geeft duidelijke handvatten voor effectieve instructie. Maar hoe vertaal je deze inzichten naar de dagelijkse praktijk in de klas? In deze praktische workshop onderzoekt u wat werkt, waarom het werkt, en hoe u dit kunt toepassen in uw eigen lessen.
Inhoud van de training
In de training behandelen we de volgende onderdelen:
- Wat zeggen wetenschappelijke onderzoeken over effectieve lessen?
- Hoe verbindt u die kennis met uw dagelijkse lespraktijk?
- Welke conclusies en werkwijzen zijn direct inzetbaar in de klas?
Werkwijze
We koppelen theorie aan praktijk. U reflecteert op uw eigen aanpak, krijgt concrete voorbeelden en wisselt ervaringen uit met collega’s. Zo ontstaat een direct bruikbare vertaalslag naar effectievere en efficiëntere instructie in uw groep.
Opbrengst
Na afloop kent u de belangrijkste kenmerken van effectieve instructie. U krijgt handvatten aangereikt om effectiever en efficiënter les te geven en weet u hoe u onderzoeksresultaten kunt toepassen in uw eigen lespraktijk.
Optioneel is er een vervolg mogelijk met een individueel consult met lesobservatie en feedback (extra 3 uur)
Praktische informatie
Voor wie: Leerkrachten, IB/KC, directie
Duur: 1 dagdeel (3uur)
Locatie: Incompany
Kosten: Op aanvraag
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem vrijblijvend contact op.
Vragen of meer informatie?
Laat KPC Groep contact met u opnemen.