Expliciete Directe Instructie (EDI) is een krachtig didactisch middel voor effectieve instructie. EDI leent zich uitstekend om te combineren met spel en heeft ook hierin een toegevoegde waarde. Jonge kinderen nemen immers nieuwe kennis op door imitatie en actieve betrokkenheid. Expertis biedt naast reguliere EDI-trainingen ook een speciaal traject voor kleuterleerkrachten. Dit bestaat uit vier verdiepende modules: lesdoelen, instructie, klassenmanagement en spelbegeleiding. Desgewenst is ook een maatwerktraining mogelijk.
Module: Lesdoelen bij kleuters
In deze module leer je het belang van het delen van lesdoelen met groep 1-2. Het biedt kinderen structuur, rust en richting. Door lesdoelen spelenderwijs te delen, werken jullie aan de voorwaarden voor beginnende geletterdheid en ondersteun je de natuurlijke manier waarop jonge kinderen leren.
Doelen:
- Ik weet wat het belang is van een Expliciete Directe Instructie.
- Ik weet dat een lesdoel uit een concept en een vaardigheid bestaat.
- Ik weet hoe ik een lesdoel met leerlingen uit groep 1-2 kan delen.
Module: Instructie geven aan kleuters
Kleuters leren vooral door imitatie. In deze module staat het modelen centraal binnen het GRRIM-model. Leraren leren via scaffolding hun leerlingen naar een hoger niveau te begeleiden, zowel tijdens instructie als spel.
Doelen:
- Ik kan een korte instructie geven aan de hand van het GRRIM-model.
- Ik kan tijdens de instructie het begrip bij kleuters controleren.
Module: Klassenmanagement bij kleuters
Effectief klassenmanagement schept een leerklimaat waarin kleuters met plezier en succes werken. Het voorkomt probleemgedrag en bevordert zelfstandigheid. Ook is er aandacht voor het ontwikkelen van executieve functies, essentieel voor toekomstig schoolsucces.
Doelen:
- Ik weet welke executieve functies er zijn.
- Ik weet hoe ik de executieve functies kan bevorderen.
- Ik weet het belang van een goed klassenmanagement.
- Ik krijg handvatten voor een goed klassenmanagement bij kleuters.
Module: Spelbegeleiding
Bij goed klassenmanagement ontstaat ruimte voor gerichte spelbegeleiding. Met het GRRIM-model leren leraren spel te modelen en te stimuleren – zowel in de kring als in de speelhoeken. Ze ontdekken hoe instructie, imitatie en spel elkaar versterken.
Doelen:
- Ik weet wat het belang van modelen is.
- Ik weet hoe ik met het GRRIM-model spel kan bevorderen.
Praktische informatie
Wat is het: Training EDI voor groep 1-2
Voor wie: Leraren groep 1-2
Onderwijstype: Primair onderwijs
Wat levert het op: Leraren die lesdoelen effectief delen, sterke instructies geven én spel inzetten als onderdeel van leren
Zie ook ons aanbod voor het basis-traject EDI voor een
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?
Expertis
Sherrill Woldberg
06 – 2199 3437
sherrill.woldberg@expertis.nl
Amersfoort / Almelo / Gouda
Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.