EDI in de zaakvakken – Helder Onderwijsadvies

Hebben jullie als team al ervaring met het EDI-lesmodel, maar merk je dat het lastig is om de principes goed toe te passen in zaakvakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis of biologie? Deze verdiepingstraining sluit daarop aan.

Je leert hoe je EDI-technieken inzet bij uitleg in de zaakvakken, hoe je met heldere aantekeningen werkt aan kennisopbouw en hoe bordwerk daarbij ondersteunend en gestructureerd kan worden ingezet. De bijeenkomst is praktijkgericht en sluit aan op de dagelijkse lespraktijk van jouw team.

  • EDI toepassen in het specifieke karakter van zaakvaklessen
  • De theorie achter aantekeningen en bordwerk effectief gebruiken
  • Abstracte inhoud vertalen naar heldere, navolgbare instructie
  • Leerlingen beter begeleiden in het vasthouden en structureren van kennis

Je team weet hoe het EDI-model effectief ingezet kan worden in zaakvakken om abstracte lesstof begrijpelijk te maken via gestructureerde instructie. Met specifieke aandacht voor de rol van bordwerk en het aanbieden van aantekeningen. Je versterkt de kwaliteit van instructie én helpt leerlingen bij het verwerken van complexe inhoud in duidelijke leerlijnen.

Expliciete Directe Instructie (EDI) biedt juist bij zaakvakken als aardrijkskunde, geschiedenis of natuur & techniek grote meerwaarde. De complexe inhoud vraagt om een gestructureerde opbouw, heldere uitleg en stapsgewijze verwerking. Door EDI bewust in te zetten in zaakvakonderwijs, vergroot je het begrip, de betrokkenheid én het leerrendement van leerlingen – zowel in het primair als voortgezet onderwijs.

Doelgroep: Schoolteams in het PO en VO
Duur: Minimaal 1 bijeenkomst van 3 uur (op maat vormgegeven)
Locatie: op de werkvloer
Kosten: op aanvraag

Ook als team werken aan sterke, effectieve zaakvaklessen met EDI als basis? We helpen je graag.

Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst