Duurzaam beter rekenonderwijs – 1801

Rekenen is meer dan een vak; het is een essentiële vaardigheid voor leerlingen om succesvol te functioneren in de maatschappij. Toch is goed rekenonderwijs niet vanzelfsprekend. Ondanks een toegewijd team blijven de rekenresultaten soms achter. Of er is behoefte aan een nieuwe aanpak, maar het is onduidelijk waar te beginnen.

Bij 1801 geloven we niet in standaardoplossingen, maar in maatwerk. Onze aanpak is duurzaam: we helpen scholen niet alleen om de rekenopbrengsten te verbeteren, maar ook om het rekenonderwijs structureel te verankeren binnen een lerende organisatie. 1801 is aangesloten bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) van het Ministerie van OCW. Samen werken we aan de kwaliteit van het rekenonderwijs in Nederland.

Veel scholen ervaren uitdagingen zoals:

  • Het afstemmen van rekenonderwijs op uiteenlopende onderwijsbehoeften (differentiatie)
  • Rekenresultaten die niet voldoen aan de ambities van de school
  • Lerarentekorten of gebrek aan specialistische rekenkennis
  • Leerlingen die het referentieniveau 1S niet behalen
  • Onvoldoende inzicht in effectieve methoden ter verbetering van rekenvaardigheid
  • Behoefte aan begeleiding van leerkrachten in rekeninstructie, differentiatie en klassenmanagement

Een quick fix of kant-en-klare methode is geen oplossing. Wij kijken naar de werkelijke behoefte van school en team. Daardoor is onze aanpak effectiever en blijvend.

Structurele verbetering begint met inzicht. Daarom starten we met een grondige analyse, afgestemd in overleg met de school.
Deze nulmeting kan bestaan uit:

  • Observaties van rekenlessen
  • Analyse van rekenresultaten
  • Gesprekken over visie en gemaakte afspraken

We onderzoeken onder andere:

  • Het huidige niveau van het rekenonderwijs
  • Gebruik van methodes en strategieën
  • Mate waarin instructie aansluit op leerlingbehoeften
  • Ondersteuning van sterke en zwakke rekenaars

Op basis van deze analyse stellen we een maatwerkplan op, met onder meer:

  • Scholingsbijeenkomsten voor vakdidactische kennis en rekenstrategieën
  • Coaching op de werkvloer gericht op instructie en klassenmanagement
  • Advies en begeleiding bij het effectief inzetten van de gekozen rekenmethode
  • Borging in de schoolcultuur door samenwerking met kartrekkers (rekencoördinator, intern begeleider, leerteam, werkgroep)

Deze aanpak zorgt voor blijvende verbeteringen.

De scholingsbijeenkomsten richten zich op thema’s die uit de analyse naar voren komen. Mogelijke modules omvatten:

  • Instructiemodel in de rekenles
  • Aanpak van contextopgaven
  • Analyseren van rekenopbrengsten
  • Rekentaal
  • Automatiseren
  • Blokvoorbereiding
  • Werken met prentenboeken en de verteltafel
  • Differentiatie

Goed rekenonderwijs raakt bredere organisatievraagstukken, zoals:

  • Hoe creëren we een lerende cultuur binnen het team?
  • Hoe ondersteunen we leerkrachten bij het vergroten van hun didactische vaardigheden?
  • Hoe zorgen we voor aansluiting van rekenonderwijs bij andere vakken en thematisch leren?

Door rekenonderwijs te koppelen aan schoolontwikkeling werkt u aan hogere rekenresultaten en een sterker, professioneler team.

Voor wie: Schoolteams (PO)
Duur: In overleg
Locatie: Op school / in overleg
Kosten: Op aanvraag

Benieuwd wat 1801 voor het rekenonderwijs op uw school kan betekenen? Neem contact op.

Vragen of meer informatie?
Laat 1801 contact met u opnemen.

Deel deze dienst