Directe Instructie voor Kleuters – Helder Onderwijsadvies

Vraag je je wel eens af of directe instructie bij jonge kinderen effectief is? Met de juiste aanpak kan het een krachtig middel zijn om kleuters te betrekken en hun leerproces te verdiepen. Deze training laat zien hoe je inspeelt op de natuurlijke nieuwsgierigheid en speelsheid van kleuters.

Poppen-, knuffel- en rollenspel vormen een ideale manier om directe instructie betekenisvoller te maken, zonder af te wijken van stapsgewijze instructiemodellen zoals de ik-wij-jullie-jij-fasen. Deze training biedt verdieping in hoe je directe instructie bij kleuters versterkt door poppen- en rollenspel te integreren. Hiermee maak je abstracte concepten tastbaar en vergroot je de betrokkenheid van jonge kinderen.

  • De betrokkenheid van kleuters vergroten via speelse werkvormen
  • Poppen- en rollenspel inzetten om abstracte concepten concreet te maken
  • Een veilige leeromgeving creëren waarin kleuters zich vrij kunnen uiten
  • Verhalen vertellen en emoties verkennen, gecombineerd met stapsgewijze instructie
  • De leerstof tot leven brengen en de fantasie stimuleren
  • Leerervaringen verbinden met de belevingswereld van kleuters

Je leert hoe je poppen-, knuffel- en rollenspel effectief integreert in directe instructie, zodat abstracte leerstof tastbaar wordt en de betrokkenheid van kleuters toeneemt. Hierdoor verbeteren de leerresultaten en wordt de verbeeldingskracht van de kinderen gestimuleerd, wat leidt tot een betekenisvolle leerervaring.

Doelgroep: onderbouwteam in het primair onderwijs of IKC
Duur: 1 bijeenkomst (uit te breiden op maat)
Locatie: op de werkvloer
Kosten: op aanvraag

Wil jij ook je directe instructie voor kleuters activerend en betekenisvol maken? We helpen je graag.

Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst