Begeleid leerlingen richting meer zelfstandigheid en eigenaarschap
Hoe begeleid je leerlingen meer op maat? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? Tijdens de cursus Didactisch coachen (Voerman & Faber, 2017) leer je hoe je leerlingen coachend begeleidt in de les, met als doel dat zij zelfstandiger worden. Je gaat aan de slag met vragen als: Hoe geef je leerlingen inzicht in hun leerproces tijdens de les? En: Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten?
Je oefent met coachtechnieken voor tijdens de les: feedback, uitdagende vragen en het geven van aanwijzingen. Daarnaast ontdek je hoe je deze vaardigheden direct toepast in een klassikale setting. Na deze training beschik je over de tools en ervaring om jouw lessen effectiever en interactiever te maken. Je leert een lesontwerp te maken waarin ruimte is voor didactisch coachen. Het doel van de training is leerlingen te coachen op hun leerdoelen in de les, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. De training is zowel in teamverband als individueel te volgen.
Wat leer je in deze training?
- Je kunt vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richting hun leerdoel
- Je kunt uitleggen waarom het belangrijk is om hoge verwachtingen te hebben van leerlingen
- Je herkent het verschil tussen de verschillende categorievragen
- Je ontwerpt de kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van een formatieve check
- Je ontwerpt leeractiviteiten die leerlingen motiveren
- Je herkent het verschil tussen de feedbackniveaus en het effect ervan
- Je reflecteert op je eigen coachende vaardigheden tijdens de les
- Je kunt de opbrengsten van coachen benoemen tijdens de les, voor zowel jou als de leerling
Onze werkwijze
Vooraf voeren we een kort intakegesprek om de inhoudelijke focus en praktische zaken af te stemmen. Vervolgens brengen we de leerbehoeften van de deelnemers in kaart met een intakeformulier. Op basis daarvan ontwerpen we een passend traject, inclusief eerste sessies. Deelnemers ontvangen vooraf alle praktische informatie. Tijdens het traject monitoren we de ervaringen en blijven we aansluiten op de leerbehoefte. Tot slot evalueren we samen of de doelen zijn bereikt en welke opbrengsten het traject heeft opgeleverd.
De training heeft een duur van 5 trainingsdagen. In overleg kan ook een traject voor 3 of 4 dagen gedaan worden.
Praktische informatie
Doelgroep: Leerkrachten
Vorm: Incompany
Duur: 5 momenten of in overleg
Kosten: Vraag een offerte aan
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?
September Onderwijs
September Onderwijs
030 – 265 7658
info@septemberonderwijs.nl
Utrecht
Vragen of meer informatie?
Laat September Onderwijs contact met u opnemen.