De IB-er als Kwaliteitscoördinator – ZIEN in de Klas

Duur: 4 dagen
Voor wie: Intern begeleiders
Locatie: Kantoor Maarssen (incompany mogelijk)
Kosten: € 2250
Certificering: LBBO-gecertificeerd
Beoordeeld met een 9,5!
Ontwikkeld met LeF Onderwijskwaliteit

Goed onderwijs is geen toeval. In deze leergang leer je als intern begeleider hoe je vanuit de rol van kwaliteitscoördinator structureel bijdraagt aan onderwijskwaliteit. Gebaseerd op De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator.

  • De nieuwste wetenschappelijke inzichten integreren in de praktijk
  • De drie werkgebieden effectief invullen:
    • Focus op leren en ontwikkeling
    • Data, monitoring en reflectie
    • Ondersteuning en zorg
  • Kritisch kijken naar processen: Doen we de goede dingen, en doen we ze goed?
  • Praktisch handelen op basis van theorie, met inspirerende materialen zoals de Wijzer in Leren en de Kansenklets

Dag 1: Focus op leren en ontwikkeling

Met optionele deelname van de schoolleider

  • Rollen en verantwoordelijkheden bij het stimuleren van kennisdeling binnen de school
  • Urgentiebesef: wat is de staat van ons onderwijs?
  • Verkenning van het overkoepelend kader: de beroepsstandaard voor de IB-er als KC
  • Verschuiving van curatief naar preventief werken
  • Verdieping in cognitieve leerpsychologie, mindset en hoge verwachtingen

Dag 2: Onderzoek, data en reflectie

  • Het domein ‘Onderzoek, data en reflectie’ centraal
  • Ontwikkeling en borging van een cyclisch kwaliteitszorgproces
  • Kwaliteitscultuur versterken: van incidentgericht naar structureel verbeteren
  • Kritisch leren kijken naar data: doen we de goede dingen, en doen we ze goed?

Dag 3: Ondersteuining en zorg

  • De IB’er als verbindende schakel in basis- en extra ondersteuning
  • Werken vanuit een helikopterview: afstemming, coördinatie en continuïteit
  • Koppeling aan het landelijke traject: Route naar inclusief onderwijs 2035
  • Van curatief handelen naar een preventieve benadering
  • De leerkracht als casushouder: eigenaarschap en samenwerking versterken

Dag 4: Integratie en borging

  • Reflectie op de drie domeinen en persoonlijke ontwikkeling
  • Verbinding en balans tussen rollen: inhoud, proces en cultuur
  • Herkennen van groepsdynamiek en professioneel gedrag binnen teams
  • Omgaan met weerstanden en bouwen aan eigenaarschap in het team
  • Gezamenlijke afsluiting met een presentatie aan de schoolleiding

Deze leergang versterkt de rol van de intern begeleider als strategische kwaliteitscoördinator. Het biedt inhoudelijke verdieping én praktische tools om duurzame onderwijskwaliteit te realiseren. Verkennen of deze leergang past bij jullie ontwikkeldoelen of wil je meer inhoudelijke of juist praktische informatie? Neem contact op!

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze leergang?

Vragen of meer informatie?
Laat ZIEN in de Klas contact met u opnemen.

Deel deze dienst