De gelukkige klas: werk aan groepsdynamiek, rust en betrokkenheid
Sluimerend negatief gedrag, aanhoudende onrust na ‘vrije momenten’, conflicten tussen leerlingen en klagende ouders over de sfeer in de klas — het zijn signalen dat er meer nodig is dan incidentele oplossingen. Met het traject De gelukkige klas krijg je deskundige begeleiding om de groepssfeer structureel te verbeteren. Doel: een veilige, harmonieuze en positieve leeromgeving waarin jij je volledig kunt richten op lesgeven.
Wat leer je in dit traject?
- Grip krijgen op groepsdynamiek en onderlinge relaties in de klas
- Aandacht voor ‘onzichtbaar’ gedrag, meidenvenijn en sociale uitsluiting
- Inzicht krijgen in je eigen rol als leraar in het versterken van een positief groepsklimaat
- Praktisch werken aan veiligheid, harmonie en onderlinge acceptatie
- Het vergroten van betrokkenheid en eigenaarschap bij leerlingen
- Betrekken van ouders bij het proces waar nodig
Onze aanpak
- Startgesprek
Verkenning van de hulpvraag samen met de leraar, intern begeleider en/of zorgcoördinator. Directe coaching op preventieve aanpak. - Observatie & nulmeting
Analyse van de groepsinteracties, aangevuld met vragenlijsten en een sociogram. - Plan van aanpak
Een groepsinterventie op maat, gebaseerd op bewezen methoden en afgestemd op het schoolbeleid. - Leerlingdialoog
Gesprekken met leerlingen geven inzicht en versterken eigenaarschap. - Uitvoering & coaching
Praktische, direct toepasbare aanpak met on-the-job coaching. - Ouderbetrokkenheid
Waar nodig worden ouders actief betrokken, bijvoorbeeld via ouderbijeenkomsten. - Evaluatie
Tussentijdse en eindevaluaties zorgen voor bijsturing en borging van resultaat.
De Gelukkige Klas
De Gelukkige Klas helpt basisscholen om hardnekkige groepsproblemen aan te pakken met een structurele aanpak. Voor scholen die te maken hebben met conflicten, meidenvenijn of onrust in de klas, biedt dit traject concrete handvatten voor blijvende verbetering van sfeer en groepsvorming. Het traject wordt verzorgd door ervaren onderwijsadviseurs van Het ABC.
Voor wie: Leerkrachten in het basisonderwijs die te maken hebben met complexe groepsdynamiek
Duur: In overleg
Locatie: In overleg
Kosten: Op aanvraag
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over dit traject?
Het ABC
Grietje Drooglever
06 – 5763 6192
gdrooglever@hetabc.nl
Amsterdam / Purmerend
Vragen of meer informatie?
Laat Het ABC contact met u opnemen.