Datagebruik in het Onderwijs – Expertis

Scholen en besturen beschikken over veel gegevens, bijvoorbeeld uit het leerlingvolgsysteem. Maar wat doe je met die informatie wanneer bijvoorbeeld de prestaties achterblijven? De Datateam®methode is een concrete aanpak voor onderwijsverbetering. Deze unieke methode helpt scholen om data effectief te benutten bij het oplossen van complexe vraagstukken. Expertis is eigenaar van deze methode en begeleidt scholen en besturen bij de toepassing ervan in de praktijk.

Schoolleiders en leraren nemen dagelijks beslissingen om de kwaliteit van het onderwijs te borgen. Vaak gebeurt dit snel en op basis van aannames of ervaringen. De resultaten zijn dan niet altijd wat werd gehoopt – wat uiteindelijk tijd en energie kost. De Datateam®methode ondersteunt scholen bij het analyseren van onderliggende oorzaken en het nemen van datagedreven beslissingen. Expertis begeleidt dit proces, zowel binnen het primair, voortgezet als middelbaar beroepsonderwijs.

Een datateam bestaat doorgaans uit zes tot acht leraren en schoolleiders die gezamenlijk aan een onderwijsprobleem werken. Zij vormen een professionele leergemeenschap die volgens een vast 8-stappenplan data verzamelt, analyseert en vertaalt naar gerichte interventies. Het team start met het formuleren van een concreet probleem, onderzoekt mogelijke oorzaken op basis van data en neemt onderbouwde maatregelen. Deze worden geëvalueerd, waardoor het team cyclisch en professioneel blijft leren.

De Datateam®methode onderscheidt zich van opbrengstgericht werken. Waar dat vaak gericht is op toetsresultaten of eindopbrengsten, kijkt deze methode breder. Expertis maakt gebruik van uiteenlopende databronnen, zoals leerlinggesprekken, tevredenheidsonderzoeken en feedback van ouders. Dit levert een rijker en completer beeld op van wat er speelt in de school, en vergroot daarmee de effectiviteit van gekozen interventies.

De Datateam®methode is sinds 2009 ontwikkeld en onderzocht aan de Universiteit Twente door dr. Kim Schildkamp en dr. Cindy Poortman. Inmiddels hebben meer dan 70 scholen in binnen- en buitenland ermee gewerkt. De methode is wetenschappelijk onderbouwd, praktijkgericht én effectief gebleken. In 2021 heeft Expertis Onderwijsadviseurs de methode overgenomen en verder geïmplementeerd in het Nederlandse onderwijs.

Expertis-directeur en onderwijsadviseur Gert Gelderblom promoveerde in 2018 op onderzoek naar datagebruik voor instructieverbetering. Vanuit deze expertise begeleidt hij scholen bij de toepassing van de Datateam®methode, met als doel het versterken van instructiegedrag en onderwijskwaliteit.

Ook schoolbesturen worden steeds vaker aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit binnen de scholen. In hoeverre heeft het bestuur zicht op wat er speelt? Expertis ondersteunt besturen bij het inrichten van datamanagement op strategisch niveau. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met directeur en onderwijsadviseur Gert Gelderblom.

Wat het is: Advies en begeleiding bij het inzetten van data om onderwijsprestaties te verbeteren of specifieke vraagstukken aan te pakken.
Voor wie: Directies, intern begeleiders, leraren en kwaliteitszorgmedewerkers.
Voor welk onderwijs: Primair onderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs.
Wat het oplevert: In plaats van beslissingen te nemen op basis van aannames of indrukken, leer je op schoolniveau data te analyseren en gebruiken. Zo ontstaat gerichte
en onderbouwde onderwijsverbetering.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze dienst?

Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.

Deel deze dienst