Cyclisch handelen – Helder Onderwijsadvies

Cyclisch handelen helpt leerkrachten om hun onderwijs doelgericht en responsief in te richten. In deze training leer je hoe je lesperiodes en lessen efficiënt voorbereidt, uitvoert en evalueert, op basis van wat je weet en ziet bij je leerlingen. Je leert cyclisch werken met leerlinggegevens, doelen en evaluatie als uitgangspunt voor een beredeneerd aanbod. Zo maak je bewuste keuzes in je onderwijsaanpak en anticipeer je effectief op verschillen tussen leerlingen.

In twee bijeenkomsten leer je wat cyclisch handelen inhoudt en hoe je dit effectief inzet in je dagelijkse praktijk.

  • Wat betekent cyclisch handelen voor de opbouw van een periode?
  • Hoe vertaal je leerlingkenmerken en doelen naar een haalbare en gerichte planning?
  • Hoe werk je met overzicht, ruimte en flexibiliteit in je voorbereiding?
  • Welke keuzes maak je tijdens de les om te reageren op verschillen tussen leerlingen?
  • Hoe verzamel je informatie over beheersing van doelen tijdens de les?
  • Wat is het belang van evaluatie op zowel proces als product, en hoe pak je dat aan?

Je kunt cyclisch en doelgericht plannen, met aandacht voor de ontwikkeling van álle leerlingen. Je maakt onderbouwde keuzes in je lesaanpak en stemt je aanbod af op wat jouw groep nodig heeft. Daarnaast ben je je bewust van het belang van goede evaluatie – niet alleen achteraf, maar ook als sturingsinstrument tijdens het leerproces.

Na afloop van dit traject kun je desgewenst verdiepen met een vervolg op formatief handelen.

Doelgroep: schoolteams
Duur: minimaal 2 dagdelen van 3 uur, op maat
Inschrijving: team
Locatie: op de werkvloer
Prijs: op aanvraag

Ontdekken hoe cyclisch werken jullie onderwijs kan versterker? Neem vrijblijvend contact op.

Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst