Tijdens deze training krijg je praktische handvatten om binnen je school of stichting aan de slag te gaan met (hoog)begaafdheid. De training biedt een stevige basis om talentvolle en (hoog)begaafde leerlingen passend te begeleiden.
Over de training
Talentvolle en hoogbegaafde leerlingen hebben andere onderwijsbehoeften. In deze training leer je hoe je het onderwijs hier beter op afstemt. Je verdiept je in hun leerstijl, leerbehoeften en doelen, en leert hoe je het aanbod kunt aanpassen. Ook is er aandacht voor de rol van de leerkracht: welke houding en vaardigheden zijn nodig, en hoe ondersteun je collega’s in de praktijk?
De training is zowel online, bij jullie op school als op diverse locaties in Nederland te volgen.
Na deze training:
- Ben je bekend met de kenmerken van (hoog)begaafdheid
- Ken je mogelijkheden om het aanbod af te stemmen, inclusief verrijkingsmateriaal
- Kun je hierover communiceren met teamleden, ouders en leerlingen
- Ben je voorbereid op je rol als coördinator (hoog)begaafdheid binnen je school of stichting
De rol van de coördinator
De rol van de coördinator
De coördinator beschikt over de kennis en middelen om (hoog)begaafdheid op beleidsmatig niveau vorm te geven. De invulling verschilt per school. Denk aan het delen van kennis tijdens teamvergaderingen of het aansluiten bij gesprekken met ouders.
Opzet en inhoud
De training bestaat uit zes bijeenkomsten van drie uur. Per bijeenkomst worden de volgende thema’s behandeld:
Bijeenkomst 1: Signaleren
- Inzicht in algemene kenmerken van (hoog)begaafdheid
- Kennismaking met signaleringsprotocollen
- Vertaling naar de praktijk en eigen ontwikkelpunten
- Opstellen van een plan van aanpak voor de eigen school
Bijeenkomst 2: Groep 1-2 & Communicatie met ouders
- Theorie over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
- Signalering en risico’s bij interpretatie van gedrag
- Criteria voor verrijkingsmateriaal
- Omgaan met ouders van (hoog)begaafde leerlingen
Bijeenkomst 3: Groep 3 t/m 8
- Compacten en verrijken van leerstof
- Valkuilen bij compacten
- Invalshoeken voor verrijking en beschikbare materialen
- Structurele inbedding in het onderwijs
- Afwegingen rondom versnellen
Bijeenkomst 4: Onderpresteren & 2E
- Onderscheid tussen relatief en absoluut onderpresteren
- Profielen van Betts en Neihart
- Praktische voorbeelden en interventies
- Begeleiding van 2E-leerlingen
Bijeenkomst 5: Plusklas & Begeleiding
- Voor- en nadelen van plusgroepen
- Reflectie op fulltime HB-onderwijs
- Analyse van de huidige en gewenste situatie
- Basisprincipes van coaching
Bijeenkomst 6: Schoolontwikkeling
- Implementatie van opgedane kennis
- Werken aan draagvlak en teamontwikkeling
Vragen of meer informatie over deze training?
Vragen of meer informatie?
Laat Cedin contact met u opnemen.