Coachingstrajecten – Van der velden

Van der Velden Onderwijsadvies biedt verschillende coachingstrajecten voor onderwijsprofessionals, teamleden en leidinggevenden. Deze trajecten zijn gericht op het versterken van persoonlijke effectiviteit, het omgaan met werkdruk of het groeien in een nieuwe rol. De insteek is altijd maatwerk: praktijkgericht, persoonlijk en met aandacht voor zowel de mens als de werkomgeving.

Elk traject is opgebouwd rondom concrete vragen uit de praktijk. De gesprekken bieden ruimte voor reflectie én actie, waarbij gewerkt wordt vanuit bewezen methodieken zoals de 7 eigenschappen van Covey, Transactionele Analyse, Oplossingsgericht Werken en RET.

Af en toe een gesprek met iemand van buiten kan helpen om opnieuw richting te vinden in je werk. Of je nu veranderingen doormaakt, lastige situaties ervaart of wilt werken aan je effectiviteit — met coaching creëer je ruimte voor nieuwe inzichten.

In dit traject werk je aan persoonlijk leiderschap, reflectie op gedrag en communicatie, en het versterken van je invloed. Daarbij wordt gebruikgemaakt van onder andere Covey’s 7 eigenschappen, Transactionele Analyse en Oplossingsgericht denken. De gesprekken geven zicht op patronen, gedrag en keuzes — en zorgen voor beweging. Dit kan ook letterlijk: wandelen is een krachtig alternatief voor een klassiek coachgesprek.

De stap naar schoolleiding vraagt om een nieuw repertoire: strategisch denken, koers houden, omgaan met weerstand en bouwen aan cultuur. In dit traject krijgen startende directeuren ondersteuning bij actuele vraagstukken uit hun praktijk.

Onderwerpen kunnen zijn: het vormgeven van gedeeld leiderschap, het ontwikkelen van een strategische agenda of het bouwen aan een professioneel team. De gesprekken geven ruimte om te sparren, te verdiepen en inzicht te krijgen in eigen drijfveren en leiderschapsstijl. Zo ontwikkelt de startende schoolleider niet alleen vaardigheden, maar behoudt ook werkplezier en energie.

Werkdruk is zelden alleen een kwestie van ‘te veel werk’. Het gaat vaak over beleving, denken, verwachtingen en balans. Dit traject helpt onderwijsprofessionals om met meer rust en energie in hun werk te staan.

Op basis van de Rationele EffectiviteitsTraining (RET) en Oplossingsgericht Werken worden denkpatronen onderzocht en omgebogen. Er wordt gewerkt met de relatie tussen gedachten, gevoelens en gedrag (A-B-C). Daarnaast komen methodieken aan bod zoals de cirkels van invloed van Covey en elementen van timemanagement. Het doel: meer regie, minder stress, meer werkplezier.

Doelgroep: Directie, schoolteams
Onderwijssector: Primair onderwijs
Locatie: In overleg
Kosten: Op aanvraag

Benieuwd naar wat coaching van Van der Velden voor u kan betekenen? Neem direct contact op voor meer informatie.

Vragen of meer informatie?
Laat Van der Velden Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst