Persoonlijke begeleiding voor directeuren, intern begeleiders en leerkrachten
Kort en doelgericht coachingstraject, afgestemd op de praktijk.
Cedin biedt maatwerkcoaching voor onderwijsprofessionals die met specifieke vragen of dilemma’s zitten. Deze korte, oplossingsgerichte trajecten zijn gericht op het versterken van persoonlijk leiderschap en professionele ontwikkeling, vanuit de kracht van waarderende coaching.
Aanleiding
Tijdens schoolbezoeken en trainingen raken we regelmatig in gesprek met directeuren, intern begeleiders en leerkrachten. In deze gesprekken komen vaak praktijkgerichte vragen naar voren — kwesties die spelen in het hier en nu, en vragen om directe, persoonlijke begeleiding.
Om in die behoefte te voorzien, ontwikkelde Cedin het traject Coaching on the job: een praktische, waarderende aanpak met ruimte voor reflectie en verandering.
Werkwijze
In de coaching gaan we in gesprek op basis van vragen die je helpen tot de kern te komen. Door deze vragen ontstaat er ruimte voor zelfonderzoek en ontdek je zelf wat werkt, waarom je handelt zoals je doet, en wat je daarin eventueel kunt veranderen of versterken.
We begeleiden je bij vragen als:
- Doe ik de juiste dingen?
- Doe ik ze op de juiste manier?
- Waarom maak ik bepaalde keuzes?
- Wat kan anders of beter?
Opzet
- Kortdurend traject, afgestemd op de hulpvraag
- Gesprekken van 1,5 uur per sessie
- Intakegesprek en afstemming met het bestuur
- Verslaglegging na afloop van elk gesprek
- Aantal sessies in overleg
Doelen van het traject
Deze coaching is bedoeld voor onderwijsprofessionals die te maken hebben met:
- Veranderingen, complexe situaties of ontwikkelvragen
- (Her)vinden van balans tussen werk en privé
- Communicatievraagstukken en professionele relaties
- Stresshantering en conflictoplossing
- Leiderschapsontwikkeling en differentiatie in stijl
- Begeleiden van verandertrajecten en schoolcultuur
- Praktische dilemma’s uit het dagelijks werk
De coaching sluit altijd aan bij de context van de deelnemer en biedt ruimte voor reflectie, actie en ontwikkeling — op een manier die direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk.
Onze visie op coaching
Coaching is gericht op het versterken van functioneren door het bevorderen van zelfsturing. Niet door voor te schrijven hoe het moet, maar door te begeleiden in het vinden van eigen antwoorden.
Onze aanpak is gebaseerd op waarderende coaching: we focussen op wat werkt, en bouwen daarop verder. Deze methode, geïnspireerd op Appreciative Inquiry van David Cooperrider, benadrukt kracht, energie en kansen. Dit geeft deelnemers een constructief perspectief en werkt motiverend.
Opbrengst van de training
- Je krijgt praktijkgerichte feedback op je eigen vragen en dilemma’s
- Je wordt gecoacht vanuit een positieve en waarderende benadering
- Je kunt direct verder met de inzichten uit het traject
- Je voelt je gehoord en gesteund
- Er is aandacht voor vertrouwelijkheid en we werken volgens een ethische gedragscode (deze ontvang je vooraf)
Voor wie
Voor directeuren, IB-ers/KC-ers en leerkrachten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs
Kijk ook naar de Cedin Tandem-driedaagse: leiderschap, management en cultuur
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?
Vragen of meer informatie?
Laat Cedin contact met u opnemen.