Burgerschap versterken op school – Helder Onderwijsadvies

Burgerschap is meer dan een vak. Het is een basisvaardigheid die vraagt om visie, structuur en doorlopende aandacht in de klas én in het beleid.
Helder Onderwijsadvies helpt scholen om hun burgerschapsonderwijs duurzaam te versterken. Kies uit drie trajectvormen – van masterclass tot intensief schooltraject – en werk doelgericht aan samenhang, uitvoering en kwaliteitsborging.

Voor scholen die hun visie en beleid op burgerschap willen aanscherpen

In deze driedaagse masterclass ontwikkel je een doordacht beleids- en implementatieplan voor burgerschap, gevoed door het boek Burgerschat, IK, JIJ en WIJ in de maatschappij (Gijzen & Essers, 2025). Je werkt met inhoudelijke kaders, formats, en maakt gebruik van AI-ondersteuning bij het schrijven. Alle deelnemers ontvangen het boek gratis.

Wat levert het op?

  • Inzicht in het gefragmenteerde burgerschapslandschap
  • Beleids- en implementatieplan op basis van 5 pijlers uit Burgerschat
  • Startpunt voor een samenhangend curriculum en kwaliteitssysteem

Praktisch

Startdata 2025–2026

  • Serie 1: 18 sep – 9 okt – 6 nov
  • Serie 2: 10 nov – 8 dec – 5 jan
  • Serie 3: 12 jan – 9 feb – 2 mrt
  • Serie 4: 12 mrt – 2 apr – 7 mei
  • Serie 5: 11 mei – 8 jun – 22 jun
  • Duur: 3 dagen (09:30–16:00), 36 uur studiebelasting
  • Locatie: Culemborg of incompany
  • Voor wie: schoolleiders, beleidsmakers, curriculumontwikkelaars
  • Prijs: € 1750,- (incl. materiaal en boek, btw-vrijgesteld)
  • Accreditatie: 15 punten Schoolleidersregister PO (ID 608140)

Voor scholen met een herstelopdracht van de Inspectie

Dit traject richt zich op het opheffen van een herstelopdracht en het borgen van duurzame kwaliteitsverbetering. We analyseren samen het inspectieverslag, maken een plan van aanpak en voeren dit met het team uit. We sluiten aan bij bestaande middelen en versterken waar nodig.

Werkwijze

  • Intakegesprek met het MT
  • Nu-meting + plan van aanpak
  • Uitvoering met ondersteuning van inhoudelijk experts
  • Koppeling aan Burgerschat-denkkaders voor duurzaamheid

De opbrengst

  1. De herstelopdracht is opgeheven
  2. Er is structurele verbetering gerealiseerd

Voor scholen die praktisch aan de slag willen met het curriculum burgerschap

In dit schooltraject werk je met A- en B-modules aan visie, leerlijnen, didactiek en borging. Afhankelijk van wat al aanwezig is op school, kies je passende modules. Je kunt klein beginnen of werken aan een volledige doorontwikkeling.

A-modules (beleid)

  • Visie op burgerschap
  • Inventarisatie bestaand curriculum
  • Verandertraject & implementatieplan
  • Onderwijsplan burgerschap
  • Inrichten kwaliteitscyclus

B-modules (uitvoering & borging)

  • Structuren in school & klas
  • Sensitief-responsief team
  • Les- & transferaanbod voor gedrag
  • Lesaanbod voor kennisdoelen
  • Feedbackroutes & gedragsmodificatie

De opbrengst

  1. Het team heeft een eigen visie op burgerschap vastgesteld en een onderwijsplan daarvoor ontwikkeld, inclusief een matrix met leerdoelen en onderwijsactiviteiten.
  2. Er is een implementatieplan voor burgerschap opgesteld en de kwaliteitscyclus is ingericht.
  3. Er zijn duidelijke structuurafspraken gemaakt, waaronder afspraken over sensitieve responsiviteit, met een sensitief-responsief team.
  4. Het gedragsonderwijs wordt volgens afspraken op schoolniveau uitgevoerd en de uitvoering van het kennisgericht burgerschapsonderwijs is verbeterd.
  5. Er zijn heldere feedbackafspraken en vaste feedbackprocedures vastgesteld en worden toegepast.

Praktisch

  • Duur: modulair, op maat
  • Locatie: op school
  • Voor wie: schoolteams
  • Prijs: op aanvraag
  • Aanbevolen literatuur: Burgerschat, IK, JIJ en WIJ in de maatschappij

Klaar om burgerschap duurzaam te versterken op jouw school? We helpen je graag verder.

Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst