Bijna alle scholen werken met het Directe Instructiemodel – ook wel het DI-model, ADIM-model of IGDI-model genoemd. Marcel Schmeier bewerkte de bestseller Explicit Direct Instruction van John Hollingsworth en Silvia Ybarra voor het Nederlandse onderwijs. Met succes: EDI biedt een concreet antwoord op de vraag hoe je expliciete, voor leerlingen volgbare instructie geeft die aansluit bij verschillende niveaus in de groep.
De training EDI – Expliciete Directe Instructie is:
- Compact: sluit aan bij bestaande kennis van leerkrachten;
- Praktijkgericht: EDI is zichtbaar in de bijeenkomsten;
- Onderbouwd: coöperatief leren en Breinleren zorgen voor duurzame leerresultaten blijkt uit wetenschappelijk onderzoek;
- Flexibel: leer bewust kiezen wanneer EDI wenselijk is.
De basistraining kan worden uitgebreid met verdiepende modules. Modules zijn ook los te volgen, mits de basiskennis aanwezig is.
Keuzemogelijkheden
- Basistraining EDI
- Basistraining + aanvullende module(s)
- Alleen aanvullende module(s)
Basistraining EDI
In drie bijeenkomsten maak je op effectieve wijze kennis met de uitgangspunten van het EDI-model. De training biedt direct toepasbare inzichten die direct een verschil maken in de klas. Theorie en praktijk wisselen elkaar af; de trainer werkt volgens het principe practice what you preach.
We zoomen in op o.a.:
- het formuleren van lesdoelen op leerlingniveau,
- het controleren van begrip,
- reflectie voorafgaand aan zelfstandig werk,
- effectief gebruik van materialen zoals wisbordjes en beurtstokjes.
Er is nadrukkelijk aandacht voor coöperatieve werkvormen en Breinleren. We bespreken verschillende lessituaties en leren hoe je EDI op maat toepast, afgestemd op uiteenlopende instructiebehoeften.
Bij trainingen op schoolniveau adviseren we klassenbezoeken voor directe feedback. Betrokkenheid van schoolleider en IB’er bevordert implementatie. Daarbij houden we rekening met schoolspecifieke situaties, zoals combinatiegroepen.
Aantal bijeenkomsten: 3
Aanvullende module: Differentiatie bij EDI
EDI is effectief vanwege de doordachte lesopbouw, maar niet elk kind leert hetzelfde. Hoe maak je in elke fase (ik-wij-jullie-jij) keuzes die recht doen aan verschillen in instructiebehoefte? Wanneer laat je los, wanneer houd je vast? Hoe bied je uitdaging of juist extra ondersteuning?
In deze module leer je gericht differentiëren binnen het EDI-model, zodat alle leerlingen profiteren van jouw les.
Aantal bijeenkomsten: 1
Aanvullende module: EDI in combinatiegroepen
Instructies in combinatiegroepen staan vaak onder tijdsdruk. In deze module leer je:
- kiezen tussen expliciete instructie of korte uitleg,
- lesdoelen verbinden tussen groepen,
- gedifferentieerd werken met gezamenlijke instructie,
- coöperatieve werkvormen en organisatiemodellen combineren.
Je krijgt inspirerende voorbeelden én werkt zelf lessen uit.
Aantal bijeenkomsten: 1
Aanvullende module: EDI bij spelling
Een spellingles is eenvoudig in EDI te plaatsen, maar de effectiviteit zit in het didactisch doordacht toepassen van EDI.
In deze module leer je:
- hoe de ik-fase de basis legt,
- hoe je werkvormen kiest in de jullie- en jij-fase,
- hoe je door clustering van spellingcategorieën het aanbod vereenvoudigt en beter laat aansluiten op onderwijsbehoeften.
Ook geschikt voor combinatiegroepen.
Aantal bijeenkomsten: 1
Aanvullende module: EDI bij rekenen
Wat is de meerwaarde van EDI in de rekenles? In deze bijeenkomst van 2,5 uur leer je:
- activeer je voorkennis effectief,
- stel je heldere rekendoelen,
- verhoog je betrokkenheid tijdens de ‘wij’-fase,
- differentieer je in je instructie,
- pas je coöperatief leren en automatiseren gericht toe.
Met praktische tools om direct toe te passen.
Aantal bijeenkomsten: 1
Aanvullende module: EDI bij kleuters
Dat EDI ook werkt bij kleuters heeft de praktijk bewezen. Dat hiervoor een specifieke, gerichte aanpak nodig is ook
In deze module leer je:
- hoe je voorkennis bij kleuters activeert,
- hoe je controle van begrip vormgeeft,
- hoe je omgaat met verschillen tussen kinderen,
- hoe je recht doet aan ontwikkelingssprongen.
We combineren EDI met de specifieke principes van het kleuteronderwijs.
Aantal bijeenkomsten: 1
Voor wie
Voor schoolteams/leerkrachten in het basisonderwijs
Waar te volgen
De training is zowel bij jullie op school als op diverse locaties in Nederland te volgen.
Kijk ook naar de verdiepende EDI trainingen van Cedin over combinatiegroepen en bij kleuters.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?
Cedin
Roeland Omlo / Marinda Blokzijl / Stefan van der Worp
06 – 4499 2264 / 06 – 5122 6878 / 06 – 5127 8662
r.omlo@cedin.nl / m.blokzijl@cedin.nl / s.vanderworp@cedin.nl
Drachten
Vragen of meer informatie?
Laat Cedin contact met u opnemen.