Audits, analyses en kwaliteitsmetingen – Van der Velden

Objectieve inzichten als basis voor gerichte schoolontwikkeling

Van der Velden Onderwijsadvies is specialist in het afnemen van maatwerkaudits binnen het primair onderwijs. De audits en schoolanalyses geven een scherp beeld van kwaliteiten en ontwikkelpunten, op basis waarvan gerichte keuzes kunnen worden gemaakt.

Deze onderzoeken zijn inzetbaar in uiteenlopende situaties, zoals bij achterblijvende opbrengsten, een naderend inspectiebezoek of een directiewisseling. Ook preventief kunnen ze van waarde zijn, in lijn met de uitgangspunten van het huidige toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs.

Elke audit is maatwerk. In overleg wordt bepaald waar de focus komt te liggen: een specifiek vakgebied, cultuur en leiderschap of een integraal beeld van onderwijskwaliteit en ontwikkelcapaciteit.

Een auditproces bestaat doorgaans uit:

  • Intakegesprek: verkenning van de vraagstelling, beschikbare informatie en planning
  • Dataverzameling: lesobservaties, gesprekken, documentenonderzoek, opbrengstenanalyse en eventueel digitale vragenlijsten
  • Analyse en rapportage: bevindingen, conclusies en aanbevelingen worden teruggekoppeld, mondeling en/of schriftelijk

Informatie wordt verzameld vanuit meerdere perspectieven: leraren, directie, intern begeleiders, bestuur en desgewenst ook ouders en leerlingen. Waar mogelijk worden mensen in de school actief betrokken bij het proces, bijvoorbeeld bij lesobservaties. De aanbevelingen zijn praktisch en direct toepasbaar.

Van der Velden Onderwijsadvies biedt ook vakspecifieke kwaliteitsmetingen. Hierbij wordt ingezoomd op een vakgebied waar gerichte vragen over zijn, zoals tegenvallende opbrengsten of de wens tot oriëntatie op een nieuwe methode.

Er is ruime expertise aanwezig op het gebied van rekenen-wiskunde, en in samenwerking met vakinhoudelijke experts ook op het gebied van taal en lezen. Er wordt gewerkt met vakinhoudelijke competentieprofielen en kaders voor zelfevaluatie.

De kwaliteitsmeting kan ingezet worden als een compacte Quick-scan: onderzoek en terugkoppeling op één dag. Ideaal als stevige start van een inhoudelijke kwaliteitsverbetering.

Steeds meer besturen willen zelf de onderwijskwaliteit monitoren en zoeken naar een eigen systematiek voor zelfevaluatie, visitaties en audits. Van der Velden Onderwijsadvies biedt ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van zulke trajecten.

Uschi van der Velden verzorgde jarenlang de Auditorenopleiding van de PO-Raad en ontwikkelt samen met partners maatwerktrajecten voor besturen of scholen.

Een traject bestaat doorgaans uit:

  • Toerusting: inzicht in het doel, de inhoud en vormgeving van een eigen systematiek, op basis van het inspectiekader
  • Vaardigheden: training in onder andere communicatie- en observatievaardigheden voor interne auditoren
  • Praktijkdeel: uitvoering van audits op een school, met verschillende vormen van begeleiding (observeren, onder supervisie uitvoeren of zelfstandig feedback ontvangen)

Deze trajecten worden afgestemd op de context en doelen van de organisatie.

Doelgroep: schoolleiders, directies, besturen
Onderwijssector: primair onderwijs
Locatie: op locatie
Kosten: op aanvraag

Benieuwd naar de kwaliteiten en ontwikkelingsmogelijkheden van uw school? Neem direct contact op.

Vragen of meer informatie?
Laat Van der Velden Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst