Op weg naar een TOPklas – Bazalt Groep

Sta jij dagelijks brandjes te blussen en kom je nauwelijks toe aan lesgeven? Verlies je plezier in je werk, terwijl leerlingen niet of nauwelijks tot leren komen? Het traject Op weg naar een TOPklas helpt om in korte tijd het pedagogisch klimaat te herstellen en weer perspectief te bieden.

Op weg naar een TOPklas start altijd met een grondige analyse van de situatie op groepsniveau. We observeren in de klas, voeren gesprekken met leraren, intern begeleiders en leerlingen en stellen een uitgebreide rapportage op met concrete interventievoorstellen. De focus ligt op sociale verbondenheid, gewenst gedrag en het versterken van een positieve groepssfeer.

Een goede relatie tussen leraar en leerling vormt de sleutel. Gedrag kan ordeverstorend of grensoverschrijdend zijn, maar vaak schuilt er een andere behoefte achter. Dit traject helpt je die achtergrond te begrijpen en de voorwaarden te scheppen waarin leerlingen zich weer kunnen ontwikkelen.

De aanpak rust op bewezen modellen en inzichten:

  • Wat werkt op school (Marzano, 2007)
    Onderwijsveranderingen hebben pas zin als ze ook aantoonbaar effect hebben. Vanuit dit onderzoek richten we ons op de interventies die echt bijdragen aan een beter leer- en leefklimaat.
  • Systeemdenken (Jutten, 2003)
    Problemen in de klas zijn vaak geen losse incidenten. Met systeemdenken kijken we naar het geheel: hoe beïnvloeden leerlingen, leraar en school elkaar, welke patronen spelen er en hoe kunnen die doorbroken worden?
  • Werken aan verantwoordelijk gedrag (Kagan, 2005)
    Achter gedrag zit altijd een reden. Door goed te kijken naar het waarom achter ordeverstorend gedrag, kiezen we de juiste interventie per situatie en leren leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag.
  • Oplossingsgericht werken (Caufman, 2007)
    In plaats van te focussen op wat niet lukt, zoeken we naar uitzonderingen: momenten waarop het wél goed gaat. Door deze momenten te analyseren en versterken, ontstaat ruimte voor verandering en herstel.

Een analyseschema brengt overzichtelijk in kaart welke factoren een rol spelen, zodat duidelijk wordt waar de hefbomen voor verandering liggen.

  • Inzicht in de oorzaken en patronen van ordeproblemen.
  • Concrete strategieën voor herstel van rust en structuur.
  • Een positieve groepssfeer waarin leren weer centraal kan staan.
  • Directe handvatten én een aanzet tot duurzame borging.

Doelgroep: Leerkrachten
Duur: In overleg
Locatie: Incompany/op school
Kosten: Op aanvraag

Snel handelen is cruciaal. Binnen enkele dagen gaan we aan de slag. Neem vandaag nog contact op voor een TOPklas.

Vragen of meer informatie?
Laat Bazalt Groep contact met u opnemen.

Deel deze dienst