Spelend leren als basis voor ontwikkeling
Speelplezier is dé VE-methodiek die spel centraal stelt.
Wil jij spelend leren en spelstimulering naast je huidige werkwijze nog meer inzetten? Dan is Speelplezier echt iets voor jouw locatie.
Spelend leren
Spelen is dé activiteit van jonge kinderen. Voor het kind is spel een doel op zichzelf. Tegelijkertijd stimuleert spel de sociaal-emotionele, cognitieve, motorische en creatieve ontwikkeling.
Kenmerken van spel zijn vrijheid, eigen initiatief, variatie, flexibiliteit en vooral flow: volledig opgaan in de eigen spelwereld. Vrij spel is belangrijk om te ontspannen én nieuwe uitdagingen aan te gaan. Daarnaast hebben kinderen spel nodig dat de ontwikkeling stimuleert: geleid en begeleid spel, waarbij de spelpartner (de professional) actief meespeelt en zo de ontwikkeling bevordert.
Werkwijze Speelplezier
De Speelpleziermethodiek biedt een vaste dagelijkse structuur met een goede balans tussen vrij, begeleid en geleid spel. Deze speel-leerroutines bestaan uit:
- Geleid spel (demonstratiespel en (hand)pantomimespel) in de grote groep, gericht op spel- en taalstimulering
- Begeleide spelactiviteiten in niveaus in de kleine groep, met pedagogisch of didactisch motief
- Vrij spel binnen en buiten, met observerend en kindvolgend meespelen en spelverrijking
- Speelplezier-tussendoortjes in de grote groep
- Speelplezier-tussendoortjes in de 1/4-groep (alleen bij kleuters)
De routines zijn gebaseerd op de drie i’s: inspireren – inleven – interveniëren. De professional inspireert, speelt voor, sluit aan bij de spelbehoefte van kinderen en stimuleert hun ontwikkeling.
Mogelijke trajecten
Onze gecertificeerde Speelpleziertrainers verzorgen verschillende trajecten, waaronder:
- Stap voor stap
Scholing voor teams die (her)starten met Speelplezier. Van kennismaking met de methodiek tot beheersing van routines als geleid, begeleid en vrij spel, plus observatie- en verrijkingsvaardigheden. Met voorbeeldlessen en korte coachmomenten. Doel: stevige basis, gedragen door het hele team. - VE-implementatietraject
Voor VVE-locaties die Speelplezier structureel willen borgen. Intake en plan van aanpak, gevolgd door trainingen, groepsbezoeken, coaching en intervisie. Met aandacht voor kwaliteitszorg, taalstimulering, ouderbetrokkenheid en monitoring. Doel: duurzame inbedding in het VE-programma. - Losse modules
Verdiepingen rond een thema, zoals (hand)pantomime, spelverrijking of taal via spel. In te zetten als studiedag of workshop, of te combineren tot maatwerk.
Praktische informatie
Doelgroep: Leraren, intern begeleiders, pedagogisch medewerkers, onderbouwcoördinatoren
Vorm: Training, workshop of nascholing
Duur: In overleg
Locatie: Op school of in overleg
Kosten: Op aanvraag
Breng jouw organisatie een stap verder met Speelplezier. We denken graag mee over een passend traject voor jouw team.
Vragen of meer informatie?
Laat Bazalt Groep contact met u opnemen.