Teamscholing Groepsdynamica – Driestar

Je zegt misschien wel eens: “mijn leerlingen”. Maar leerlingen zijn van het hele team. Het succes van groepsdynamisch werken hangt namelijk af van de samenwerking binnen het hele team. In deze teamscholing krijg je inzicht in de rol van de leerkracht in het proces van groepsvorming.

Groepsdynamisch werken richt zich op de hele persoon (waarom komt gedrag zo naar voren?) én op het hele systeem (hoe worden patronen in stand gehouden?). Er is veel van invloed op groepsdynamiek.

De scholingen laten zien hoe je als team oog krijgt voor de organisatie en hoe je invloed uitoefent op de groepsdynamiek.

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Basiscursus groepsdynamica
    • Theorie over groepsdynamica
    • Inzicht in rollen, normen en patronen in een klas
    • Observeren en hypothese opstellen
    • Beïnvloeden van groepsdynamiek
    • Ervaren van groepsdynamiek via afwisselende werkvormen
  • Teambrede werksessies
    • Theorie over groepsdynamica
    • Inzicht in werkpunten t.a.v. groepsdynamica via het didactisch klaverblad (Oldeboom, 2018)
    • Concrete vervolgstappen om groepsdynamiek positief te beïnvloeden

De teamscholing werkt met beweegactiviteiten en maakt zoveel mogelijk de verbinding tussen theorie en praktijk op jouw school.

Driestar onderwijsadvies ondersteunt teams bij het ontwikkelen van een gedeeld begrip van groepsdynamiek binnen de school. Door het systemisch bekijken van patronen en het verbinden van theorie met praktijk, krijgen teams handvatten om samen de groepsprocessen positief te beïnvloeden. Zo wordt de samenwerking versterkt en ontstaat er een veilige, ondersteunende leeromgeving voor leerlingen én leerkrachten.

Doelgroep: Schoolteams in het po en vo
Vorm: Teamscholing
Duur: In overleg
Locatie: Op school
Kosten: Op aanvraag

Wil jij samen met jouw team de groepsdynamiek positief beïnvloeden?
Kies voor de teamscholing groepsdynamica en zet samen de eerste stap.

Vragen of meer informatie?
Laat Driestar onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst