Cursus burgerschapscoördinator – Driestar

Wil jouw school burgerschapsonderwijs doelgericht en duurzaam implementeren? Deze cursus bereidt (toekomstige) burgerschapscoördinatoren en andere betrokkenen voor op het ontwikkelen en vormgeven van samenhangend burgerschapsonderwijs, in lijn met de levensbeschouwelijke identiteit van de school én de eisen van de Inspectie.

Een van de manieren om burgerschapsonderwijs goed te implementeren, is het aanstellen van een burgerschapscoördinator. In deze cursus wordt de coördinator toegerust om samen met het team kennis en vaardigheden te ontwikkelen en deze in te zetten om leerlingen zo te vormen dat zij als christen volwaardig deel kunnen nemen en actief bijdragen aan de democratische samenleving. De cursus is ook geschikt voor teamleden die geen coördinator zijn, maar wel verantwoordelijkheden hebben bij de opzet van burgerschapsonderwijs.

Deelnemers zijn leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders, kwaliteitszorgmedewerkers, beleidsadviseurs, identiteitscoördinatoren en andere onderwijsprofessionals die de rol van kartrekker voor burgerschapsonderwijs op hun school of binnen hun stichting vervullen.

Burgerschapsonderwijs is een wettelijke basisvaardigheid en een kans voor de brede persoonsvorming van leerlingen. In de christelijke school vormt de Bijbel het fundament voor deze vorming. Vanuit het geloof dat ieder mens uniek door God geschapen is, wordt gewerkt aan gerechtigheid, liefde en verantwoordelijkheid. Burgerschapsvorming wordt zo een proces waarin leerlingen leren kleur te bekennen en hun plek te vinden in de maatschappij.

De cursus wordt gevolgd met collega’s van verschillende scholen, waardoor inspiratie en uitwisseling centraal staan. Tijdens de drie bijeenkomsten vindt kennisoverdracht plaats, wordt gewerkt aan beleidsontwikkeling en wordt de praktische uitvoering vormgegeven. Hierbij sluiten deelnemers aan bij de levensbeschouwelijke visie en beginsituatie van hun eigen school.

Tussen de bijeenkomsten door betrekken deelnemers hun schoolteam actief, zodat burgerschapsonderwijs een teamgedragen ontwikkeling wordt. Het traject is een ontdekkingsreis waarin iedere deelnemer niet alleen ontvangt, maar ook met eigen kennis en vaardigheden bijdraagt aan het gezamenlijke proces.

De leergang bestaat uit drie bijeenkomsten van 9.00–16.00 uur inclusief lunch:

  • Donderdag 15 januari 2026
  • Donderdag 12 februari 2026
  • Donderdag 19 maart 2026

Na afloop ontvangt iedere deelnemer een deelnamecertificaat.

Goed burgerschapsonderwijs is onmisbaar in een diverse samenleving. Driestar onderwijsadvies helpt scholen om burgerschapsvorming doelgericht vorm te geven, in lijn met de visie en identiteit van de school én in overeenstemming met de eisen van de Inspectie. Vanuit de brede persoonsvorming wordt gewerkt aan kennis, vaardigheden en houding, zodat leerlingen leren kleur te bekennen en hun plek te vinden in de maatschappij. Bestuurders, leidinggevenden en leraren krijgen maatwerkadvies, praktische handvatten en ondersteuning bij implementatie, zodat burgerschap een samenhangend onderdeel wordt van het schoolbeleid én de klaspraktijk.

Doelgroep: Leerkrachten, schoolleiders, IB’ers, kwaliteitszorgmedewerkers, beleidsadviseurs
Vorm: Cursus (open inschrijving of incompany)
Duur: 3 bijeenkomsten (meerdere dagdelen)
Data: 15 januari 2026, 12 februari 2026, 19 maart 2026
Locatie: Gouda | incompany
Kosten: € 1.750,- | Op aanvraag

Geef burgerschap op jouw school een sterke basis en schrijf je vandaag nog in.

Vragen of meer informatie?
Laat Driestar onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst