Traject Rekenonderwijs Versterken – Helder Onderwijsadvies

Wil je het rekenonderwijs op school versterken, maar eerst goed in beeld krijgen waar je nu staat? Dit traject start met een heldere nulmeting, gevolgd door drie thematische bijeenkomsten en drie rondes lesobservaties. Doel: het vergroten van kennis, het versterken van het leerkrachthandelen en het structureel verbeteren van het rekenonderwijs op school.

Je team werkt cyclisch aan concrete thema’s zoals de leerlijn, effectieve rekenlessen en omgaan met rekenuitdagingen. Daarbij worden lesobservaties benut voor gerichte coaching en het vergroten van expertise binnen het team. Ook wordt er een plan van aanpak opgesteld, afgestemd op jullie situatie en doelen.
Het traject wordt begeleid door Helder Onderwijsadvies en kan – indien gewenst – ondersteund worden met videoapparatuur van IRIS Connect, voor extra borging en flexibiliteit.

In minimaal 3 bijeenkomsten doorlopen we de volgende onderwerpen:

Bijeenkomst 1: Cyclisch werken aan de leerlijn rekenen-wiskunde

  • Inzicht in de opbouw van de leerlijn rekenen-wiskunde
  • De rekenmuur en didactische rekenmodellen
  • Cyclisch handelen: periode voorbereiden

Bijeenkomst 2: Een effectieve rekenles

  • Wiskundige attitude, automatiseren, rekentaal
  • Didactische modellen zoals de vertaalslagcirkel en ijsbergmetafoor
  • Cyclisch handelen: lesvoorbereiding en uitvoering

Bijeenkomst 3: Omgaan met rekenuitdagingen

  • Leerlijn meten en meetkunde
  • Cyclisch handelen: evaluatie en differentiatie

Het traject bevat drie rondes lesobservaties, steeds gekoppeld aan coaching op maat:

  1. Nu-meting: zicht op huidige praktijk
  2. Tussenmeting: feedback, interventies en verdieping
  3. Eindmeting: evaluatie van groei, borging van afspraken

Tijdens deze observaties wordt ook een collega gecoacht in observeren, zodat de expertise in de school wordt versterkt. In nagesprekken reflecteer je op je handelen en stel je ontwikkeldoelen bij. De observaties sturen ook de inhoud van de bijeenkomsten bij.
Een regiegroep (minimaal het MT) monitort het proces en zorgt voor draagvlak, afstemming en bijsturing.

Na afloop:

  1. Heeft het team inzicht in de opbouw van de leerlijn rekenen-wiskunde en onderbouwt het de gemaakte keuzes.
  2. Worden didactische modellen toegepast in lesvoorbereiding en uitvoering; er zijn teamafspraken over automatiseren en rekentaal.
  3. Is er zicht op meten en meetkunde, evaluatie én differentiatie; het team stelt zelf periodeplannen op die inspelen op onderwijsbehoeften.

Doelgroep: Schoolteams
Duur: Minimaal 3 bijeenkomsten + 3 observatierondes
Locatie: op de werkvloer
Prijs: op aanvraag

Klaar om jullie rekenonderwijs naar een hoger niveau te tillen? We helpen je graag verder.

Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst