Vergroot spelbetrokkenheid met betekenisvolle thema’s
Hoe ontwerp je thema’s die echt leven in de klas en de betrokkenheid van jonge kinderen vergroten? In deze praktijkgerichte bijeenkomst leer je hoe je thematiseren stapsgewijs aanpakt: vanuit herkenbare thema’s uit de leefwereld van het kind werk je toe naar betekenisvolle activiteiten waarin spel, taal, motoriek en rekenen op een natuurlijke manier samenkomen.
Thematiseren met de B’s: betekenis, bedoeling, bemiddeling
De bijeenkomst start bij de kernvraag: hoe is het thema betekenisvol voor het kind? Van daaruit ontwerp je activiteiten die aansluiten bij hun ontwikkelingsfase en die uitnodigen tot spel, vragen stellen en ontdekken. De aanpak is gebaseerd op de drie B’s: betekenissen vanuit de leefwereld van het kind, bedoelingen in termen van leerdoelen en ontwikkellijnen, en jouw bemiddelende rol als leerkracht.
We behandelen de fasen van thematiseren en koppelen deze aan concrete praktijkvoorbeelden. Je leert hoe je thema’s inzet als motor voor spelontwikkeling en hoe je instructies, spelimpulsen en materialen afstemt op de zone van naaste ontwikkeling. Je gaat naar huis met direct toepasbare ideeën en nieuw inzicht in de kracht van thematisch onderwijs.
Resultaat
Na deze bijeenkomst:
- Weet je hoe je thema’s ontwikkelt die leiden tot hoge betrokkenheid en spelplezier.
- Kun je taal, rekenen en motoriek op speelse wijze integreren in betekenisvolle contexten.
- Leer je thematiseren in fasen en verbindt deze met de ontwikkelingsfasen van kleuters.
- Werk je doelgericht en kindgericht aan een krachtige, rijke leeromgeving.
Praktische info
Doelgroep: onderbouwteam in het primair onderwijs of IKC
Duur: 1 bijeenkomst (uit te breiden op maat)
Locatie: op de werkvloer
Kosten: op aanvraag
Benieuwd hoe je thematisch werken betekenisvol tot leven brengt in je klas? Neem direct contact op.
Helder Onderwijsadvies
Helder Onderwijsadvies
–
Culemborg
Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.