Van huishoek tot taalkast – Helder Onderwijsadvies

Wil je meer halen uit de inrichting van de speelleeromgeving in de onderbouw? Deze tweedelige teamtraining geeft je als onderbouwteam of IKC de tools om structureel te werken aan kwalitatief spel, rijke materialen en betekenisvolle activiteiten in de hoeken.

Je start met een analyse van je eigen praktijk: hoe zijn de hoeken nu ingericht, welke ontwikkeling zie je en wat kan beter? Vervolgens verdiep je je in de ontwikkelingsfasen van bouwen en ontdek je hoe sensorisch spel, observeren en succescriteria bijdragen aan spelkwaliteit. Je krijgt praktische handvatten om de huishoek en bouwhoek direct sterker vorm te geven. Ook bespreken we het gebruik van hoekenkaarten en het opstellen van een kwaliteitsplan voor de onderbouw.

Resultaten:

  • Je leert een rijke speelomgeving creëren, afgestemd op de ontwikkelingsfasen van kinderen.
  • Je krijgt inzicht in spelmaterialen, observatiemogelijkheden en het gebruik van succescriteria.

In deze bijeenkomst leer je hoe je de taal- en rekenhoek en het atelier zo inricht dat kinderen langdurig betrokken blijven. Je leert betekenisvolle activiteiten te ontwerpen die voortkomen uit de belevingswereld van het kind en die verschillende ontwikkelgebieden stimuleren. Denk aan taalkasten, leesplekken, speeltafels of rekenmaterialen met een thematische insteek. Je ontdekt hoe jouw rol als leerkracht hierbij essentieel is voor verdieping van het spel.

Resultaten:

  • Je weet hoe je betekenisvolle spelvormen in de taal- en rekenhoek aanbiedt.
  • Je ervaart hoe je spelplekken verrijkt met materialen, thematiek en een actieve bemiddelende rol.

Voor wie: Onderbouwteams in het primair onderwijs of IKC
Duur: 1 bijeenkomst per thema (uit te breiden op maat)
Locatie: Op de werkvloer
Prijs: Op aanvraag

Wil je als team meer grip op de kwaliteit van je speelleeromgeving? Neem direct contact op.

Vragen of meer informatie?
Laat Helder Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst