Inzicht in leren, zicht op groei
Formatief handelen heeft veel potentie om het leren van leerlingen te verbeteren. Deze training maakt helder wat het inhoudt en hoe leerkrachten de didactische technieken stap voor stap in de praktijk kunnen toepassen. Gericht op continu inzicht in het leerproces én op versterking van het zelfregulerend vermogen van leerlingen.
Continu werken aan leerdoelen
Formatief handelen betekent voortdurend informatie verzamelen over de voortgang van leren, met als doel: betere leerprestaties en meer eigenaarschap bij leerlingen. In deze training verdiepen we ons niet alleen in de theorie, maar vooral in het begrijpen van hoe leerlingen leren en groeien.
We behandelen alle stappen die leerkrachten en leerlingen samen doorlopen: van het stellen van doelen en het geven van feedback tot zelfreflectie en het aanpassen van de instructie. Deelnemers ontdekken hoe ze deze aanpak op hun eigen manier kunnen inzetten, afgestemd op individuele behoeften en ontwikkellijnen in de school.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Informatie verzamelen over het leerproces
- Doelgericht leren en feedback geven
- Zelfreflectie en zelfregulatie bij leerlingen
- Differentiatie in instructie
- Leerlingen actief betrekken bij hun ontwikkeling
Praktische informatie
Voor wie: Onderwijsteams en kwaliteit- en zorgcoördinatoren in het primair – en voortgezet onderwijs
Duur: In overleg
Locatie: Incompany / in overleg
Kosten: Op aanvraag
Wilt u als school of team aan de slag met formatief handelen? Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.
Vragen of meer informatie?
Laat Viavansas contact met u opnemen.