Goed Rekenonderwijs – BCO

Sterk rekenonderwijs vraagt om meer dan een methode. Het vraagt om een gedeelde visie, vakbekwame leerkrachten en aandacht voor de onderwijsbehoeften van élke leerling. BCO ondersteunt scholen bij het vormgeven van rekenonderwijs waarin leerlingen actief betrokken zijn en waar opbrengsten verbeteren — ook bij innovatieve onderwijsvormen zoals unitonderwijs of andere onderwijsvormen waarbij het jaarklassensysteem is losgelaten.

Onze rekenspecialisten zijn actief in zowel het primair als voortgezet onderwijs. Ze begeleiden scholen bij brede rekenkundige vraagstukken, van spelend leren in groep 1-2 tot voorbereiding op het VO. Daarbij wordt altijd gekeken naar wat past bij jouw schoolcontext en team. De focus ligt op eigenaarschap, duurzaamheid en het versterken van expertise in de school zelf.

Om scholen te helpen bij het maken van weloverwogen keuzes, werken we met het ‘Theoretisch kader voor goed rekenonderwijs’. Dit verbindt het hoofdfasenmodel, drieslagmodel en handelingsmodel tot één helder geheel. Zo ontstaat er een gedeelde taal én een stevig fundament voor kwaliteitsverbetering in het rekenonderwijs.

Onze begeleiding stopt niet bij de implementatie: we leiden professionals op om zelfstandig verder te kunnen zodra onze rekenspecialist vertrekt. Zo bouwen we aan duurzame rekenexpertise binnen de school. Of het nu gaat om één coach, een rekencoördinator of het hele team — we zorgen voor een stevige basis én doorgroeimogelijkheden.

Beleid en visie
– Visieontwikkeling rekenonderwijs
– Vertaling van het Protocol ERWD naar beleid en praktijk
– Ondersteuning bij methodekeuze en implementatie
– Formuleren van ambities en passende perspectieven

Scholing en coaching
– Verbeteren van leerkrachtvaardigheden
– Coöperatief leren en rekenen in combinatiegroepen
– Diagnostische rekengesprekken
– Efficiënt inzetten van instructie- en rekentijd
– Rekenen in groep 1-2-3: spelenderwijs en doelgericht
– Opleiding tot rekenspecialist via hybride leertraject (online en offline)

Onderzoek en begeleiding
– Onderzoek bij ernstige rekenproblemen en dyscalculie
– Handelingsgericht rekenonderzoek
– Begeleiding van rekenzwakke leerlingen

Onafhankelijk advies bij methodekeuze
BCO adviseert teams bij het selecteren van een rekenmethode die past bij de visie en praktijk van de school. Het eigenaarschap van het team staat daarbij centraal.

Voor wie: Scholen in het primair – en voortgezet onderwijs
Duur: In overleg
Locatie: Incompany / in overleg
Kosten: Op aanvraag

Benieuwd wat BCO kan betekenen voor jullie rekenonderwijs? Neem snel contact met ons op.

Vragen of meer informatie?
Laat BCO Onderwijsadvies contact met u opnemen.

Deel deze dienst