Systemische aanpak voor sterk kleuteronderwijs, dicht op de praktijk
Het kleuteronderwijs verandert. Kleuters van nu vragen iets anders dan voorheen. Zij hebben een andere bagage in hun rugzak doen zij extra beroep op de leerkracht. Hoe geef je álle kleuters wat ze nodig hebben? Hoe houd je de groep op orde én het onderwijs doelgericht? ‘Krachtige Kleuterklas’ biedt een systemische aanpak voor duurzaam sterk kleuteronderwijs – dichtbij de praktijk en met oog voor onderwijs én gedrag.
Krachtige Kleuterklas is een langlopend, praktijkgericht traject van IJsselgroep waarin onderwijs en zorg samenkomen. Met gedragswetenschappers en onderwijskundigen werken scholen aan duurzaam, doelgericht kleuteronderwijs: stevig in de basis, afgestemd op gedrag, én in lijn met inspectie-eisen.
Een andere aanpak
Inspiratiebijeenkomsten en losse trainingen brengen zelden de verandering die nodig is. IJsselgroep kiest daarom voor een langetermijntraject dat begint bij visie en urgentiebesef en leidt tot structurele verbetering. Samen analyseren, voorbereiden, uitvoeren en bijstellen: zo bouwen we aan blijvend resultaat.
Integraal, systemisch en praktisch
In dit traject werken een gedragswetenschapper en onderwijskundige samen in de klas, met een integrale blik op gedrag, didactiek, zorgstructuren en schoolbeleid. We doen wat werkt – van observatie tot co-teaching – en pakken het onderwijs op in de volle breedte. Denk aan taal en rekenen, werken in hoeken, thema’s, klassenmanagement en de inzet van professionals.
Opbouw van het traject
Het traject start met een inzichtfase: observaties, gesprekken en analyse, systemisch en praktijkgericht. Daarna volgt een meerjarig ontwikkeltraject (gemiddeld drie jaar) op maat, waarin we concreet aan de slag gaan met bouwstenen voor onderwijs en zorg. De hele onderbouw is betrokken: leerkrachten, onderwijsassistenten, ib’er/kwaliteitscoördinator, schoolleider en MT.
Wat levert het op?
- Meer kleuters starten stevig, met goede basisvaardigheden en betrokkenheid.
- Preventie van probleemgedrag door vroegsignalering en passende aanpak.
- Leerkrachten groeien in didactische vaardigheden en gedragskennis.
- Minder werkdruk, meer vertrouwen, meer werkplezier.
- Verbetering van het onderwijs op schoolniveau, in lijn met de inspectie-eisen.
- Samenhang tussen onderwijs en zorg, met duidelijke rollen voor iedereen.
- Concrete verbetering, onderbouwd met metingen en kwalitatieve monitoring.
Praktische informatie
Voor wie: Leerkrachten/docenten, schoolteams
Duur: gemiddeld 3 jaar
Locatie: Incompany / in overleg
Kosten: Op aanvraag
Ook bouwen aan krachtig, toekomstgericht kleuteronderwijs? We denken graag met je mee.
Vragen of meer informatie?
Laat IJsselgroep contact met u opnemen.