Opbrengstbewust Werken – IJsselgroep

De toetsresultaten van januari bieden scholen een unieke kans om te reflecteren op de onderwijskwaliteit. Niet als verplichting, maar als kans om gericht te verbeteren. Hoe analyseer je de uitkomsten? Hoe haal je daar de belangrijkste aandachtspunten voor het onderwijs uit? En hoe formuleer je verbetermaatregelen die leiden tot het best denkbare onderwijs in jouw situatie? Niet omdat het moet van de inspectie, maar om zelf scherp zicht te houden op ontwikkeling en onderwijskwaliteit.

IJsselgroep biedt met Opbrengstbewust Werken in twee bijeenkomsten de tools omtrent het productief omgaan met toetsresultaten, zodat je snel en gericht kunt handelen in de praktijk en de volgende stap kunt zetten in de ontwikkeling van de onderwijskwaliteit op jullie school.

Toetsresultaten zijn geen oordeel, maar een hulpmiddel. In deze training leer je de data interpreteren als spiegel van de didactiek. Je ontdekt hoe je – zonder schuldvraag – de kernelementen van succesvol onderwijs herkent of mist. De focus ligt op bewust handelen: niet meten om het meten, maar meten om te begrijpen en verbeteren.

Hoe analyseer je de resultaten op een manier die leidt tot echte verbetering, zonder te vervallen in schuldvragen richting leerlingen of leerkrachten? We gaan aan de slag met de volgorde en het gebruik van relevante rapporten, en kijken hoe je betekenisvolle aandachtspunten destilleert uit de gegevens. Daarbij leer je signaleren welke onderdelen van de didactiek mogelijk ontbreken of juist versterkt moeten worden. In plaats van losse analyses werken we aan gezamenlijke reflectie: wat betekenen de resultaten in het licht van ons onderwijsaanbod? En welke verbetermaatregelen zijn nodig om het onderwijs sterker te maken?

De analyse krijgt bovendien een functionele plek binnen het team. We bespreken de taakverdeling tussen leerkracht, intern begeleider en directie: hoe werk je samen in het analyseren én in het vertalen naar de praktijk? Ook komt aan bod hoe je als team — juist ook als resultaten tegenvallen — plezier en eigenaarschap houdt in het werken aan kwaliteit. Want wat als je alles hebt ingezet voor goed onderwijs, maar de uitkomsten nog achterblijven? Wat zegt dat over de groep, je aanpak of de samenhang daartussen?

Na de analyse volgt de vertaalslag naar ambitieuze doelen op school- en groepsniveau. Zeker nu er meer aandacht is voor het uitstroompercentage op 1F- en 1S-niveau, is het belangrijk om te weten: waar baseer je je doelen op? Wat is haalbaar, wat is wenselijk, en hoe houd je koers? Je leert realistische, maar ook ambitieuze doelen formuleren en monitoren — afgestemd op jouw populatie, context en onderwijspraktijk. Ook bespreken we de vraag hoe doelen bijdragen aan betere resultaten én beter onderwijs.

Voor wie: Directeuren, kwaliteitscoördinatoren, intern begeleiders en bouwcoördinatoren
Duur: 2 bijeenkomsten
Locatie: In overleg
Kosten: Op aanvraag

Maak van toetsresultaten een krachtig instrument voor onderwijskwaliteit. Neem snel contact met ons op.

Vragen of meer informatie?
Laat IJsselgroep contact met u opnemen.

Deel deze dienst